۵ نکته از بهره وری که اغلب افراد از آن آگاهند اما به آن عمل نمی کنند

کتاب های پر فروش زیادی در بازار کتاب وجود دارند. این ها کتاب هایی هستند که توسط تعداد زیادی از افراد اثربخشیخریداری می شوند. متاسفانه خریدن کتاب به معنای خواندن آن نیست. از میان افراد بیشماری که به خرید کتاب اقدام می کنند تنها تعداد انگشت شماری به طور واقعی به مطالعه آن می پردازند. موضوع ناگوارتر این که خواندن به معنای عمل کردن نیست. باز از میان افرادی که به مطالعه کتاب می پردازند تعداد انگشت شماری به طور واقعی به آنچه خوانده اند عمل می کنند. مطالعه کتاب یک مسئله است اما به کار بستن و عمل به دانسته ها مسئله دیگری است. جای تعجب نیست که تنها تعداد اندکی از افراد آنچه که یک نویسنده در کتاب خود ارائه کرده را واقعا تجربه کرده اند.

همین موارد در مورد بهره وری نیز صدق می کند. خیلی از ما کتاب هایی در مورد افزایش کارایی، اثربخشی و بهره وری خوانده ایم یا از سایت های مختلف این اطلاعات را کسب کرده ایم و آگاهی زیادی در زمینه بهره وری داریم. ولی با کمال تاسف داشتن آگاهی به معنای انجام دادن آن نیست.

در این مقاله قصد دارم به شما این نکته را یادآوری کنم که خود را مشغول انجام کارهایی کنید که واقعا لازم هستند. همچنین ۵ نکته مهم از بهره وری که فکر می کنم در صورت به کار بستن هر یک از آنها تغییرات بزرگی ایجاد خواهد شد را برای شما عنوان خواهم کرد و برای هر نکته منابعی را معرفی خواهم کرد تا شما را در به انجام رساندن آنها یاری نماید.

این هم نکات مورد نظر:

۱. سحرخیزی

خوب اصلا چرا باید صبح ها زودتر از خواب بیدار شد؟ به این دلیل که: افراد سحرخیز صبح پر حاصلی دارند، و می توانند از سکوت صبحگاهی برای انجام کارهای بیشتر استفاده کنند و همچنین نسبت به افرادی که دیرتر از رختخواب خارج می شوند با استرس کمتری مواجه می شوند. برای خیلی از افراد صبح زود بهترین زمان برای انجام کارهاست. و در زمانی ثابت می توانید کارهایی بیشتری را به انجام برسانید.

۲. با مهمترین کار شروع کنید.

بعد از انجام کارهای عادی مثل نرمش یا خوردن صبحانه، بهتر است که روز خود را با انجام مهمترین کارها شروع کنید. به یاد داشته باشید منظور از کارهای مهم کارهایی است که بیشترین اهمیت را داشته، نه کارهای ضروری. برخی از افراد در دام کارهایی گرفتار می شوند که ضروری هستند اما اهمیتی ندارند. مراقب باشید. برای درک بیشتر در مورد این موضوع و آگاهی از تفاوت بین کارهای مهم و ضروری می توانید عادت سوم: نخست امور نخست از کتاب هفت عادت مردمان موثر اثر دکتر استفان کاوی را مطالعه کنید.

۳. چند کار را به صورت همزمان انجام ندهید.

اغلب افراد دچار این اشتباه هستند که اگر چند کار را به صورت همزمان انجام دهند می توانند کارهای بیشتری را در زمان کمتری به انجام برسانند. اما این تنها یک توهم و فریبی بیش نیست. مطالعات نیز نشان می دهند این اشتباه است. اطمینان حاصل کنید که در آن واحد تنها یک کار را انجام می دهید. انجام این کار به شما این اجازه را می دهد تا با توجه کامل کارها را با بالاترین استاندارد ممکن به انجام برسانید.


۴٫ از وقفه ها جلوگیری کنید.

جلوگیری از وقفه ها برای ورود به وضعیت توجه و تمرکز عمیق که آن را flow می نامند بسیار با اهمیت است. برای یافتن مواردی که ایجاد وقفه می کنند کمی جستجو کنید، به عنوان مثال تلفن، افرادی که در کنار شما حضور دارند و یا اینترنت. پس از این کار تا جایی که امکان دارد برای برطرف کردن این گونه وقفه ها تمام تلاش خود را صرف کنید (تلفن را قطع کنید، به افرادی که در پیرامون شما حضور دارند اعلام کنید که در حال انجام کاری هستید که نیاز به توجه و تمرکزی عمیق دارد و مواردی از این دست).

 

۵٫ کاری را به انجام برسانید که واقعا لازم است

کلید بهره وری این است که واقعا کاری را انجام دهید که انجام آن لازم است. برای درک بهتر می تواند مطالب بیشتری را در پست کلید بهره وری: انجام کارهای لازم مطالعه کنید. به عنوان مثال اگر شما یک نویسنده هستید لازم است که عملا به نویسندگی بپردازید. مراقب باشید به دام فعالیت های ثانوی که در حال حاضر از درجه اعتبار کمتری برخوردارند نیافتید. بدتر از آن این است که به جای انجام کارهای لازم زمان خود را صرف نگهداری از سیستم بهره وری کنید. یکی از فوت و فن هایی که شخصا علاقه به انجام آن دارم قاعده ۵۰ دقیقه می باشد.

همه این موارد نکات عادی در مورد بهره وری هستند. اما سوال اینجاست که : آیا واقعا به آنها عمل می کنید؟ از این فهرست به عنوان یک چک لیست شخصی استفاده کنید. هر روز بررسی کنید کدام مورد را انجام دادید و کدام مورد انجام نشده است. به صورت روزانه بر روی انجام این پنج مورد تمرکز کنید. حتی تنها به کمک این پنج مورد، اگر واقعا هر روز به آنها عمل کنید، بهره وری شما به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

درباره محمد رضا

علاقمند به دانايي و تفكر البته نه از نوعي كه تبديل به بمب اتم براي نابودي ابناء بشر شود و نه تفكري كه منجر به نفي آفريدگار آسمانها و زمين گردد بلكه تعقلي كه در سايه لطف پروردگار انساني باشم شايسته بندگي خدا.

دیدگاه شما

*