۱۷ عادت بی حاصل و مخرب که بهتر است آنها را ترک کنید (قسمت پایانی)

در قسمت قبلی ار همین مطلب (۱۷ عادت بی حاصل و مخرب) با ۱۰ عادت آشنا شدیم در این قسمت ادامه مطلب را پی می گیزیم

۱۱٫ اختراع مجدد چرخ

قبل از اینکه کار یا پروژه جدیدی را شروع کنید، زمانی را جهت تحقیق و جستجو برای یافتن راه حل هایی که قبلا برای آن موضوع ارائه شده اند و به کمک آنها می توانید پروژه خود را سریعتر تکمیل کنید صرف کنید با این کار از اختراع مجدد چرخ جلوگیری خواهید کرد.

۱۲٫ تماشای بیش از حد تلویزیون که اهداف و علایق شما را تباه می کند.

وقتی تماشای تلویزیون شما را از فعالیت در راستای تحقق اهداف مورد علاقه تان باز می دارد، شاید زمان آن فرا رسیده که در مورد اولویت های خود بازنگری کنید.

برنامه های تلویزیونی را به وسیله دستگاه گیرنده دیجیتالی خود یا از طریق قابلیت ضبط خودکار در تلویزیون های جدیدتر برای تماشا در زمان استراحت ضبط کنید. اگر این کار را بارها و بارها انجام دهید نوعی عادت جدید برای موفقیت خود ایجاد کرده اید – بنابراین ابتدا در راستای تحقق اهداف و علایق تان تلاش کنید و سپس مشغول تماشای تلویزیون شوید.

۱۳٫ واکنش در برابر تک تک مواردی که توجه شما را به خود جلب می کنند

در چند سال اخیر تعداد چیزهایی مه می تواند حواس شما را پرت کنند به طور اساسی رشد کرده است. مشکل اصلی اینجاست که شما انتظار دارید تمام اوقات برای تمام کارها در دسترس باشید.

وقتی موردی توجه شما را جلب کرد و باعث حواس پرتی شما شد، همین سبب اضطراب و استرسی غیر ضروری خواهد شد و باعث تعلل در انجام کارها می گردد.

زمانی که قصد دارید بر روی انجام کاری تمرکز کنید، به جای اینکه همیشه و در همه حال در دسترس باشید، ابزارهای ارتباطی را به صورت موقت خاموش کنید. اگر این به معنای خاموش کردن تلفن و یا حتی جدا کردن کابل شبکه از کامپیوترتان است، حتماً این کار را انجام دهید. به این طریق می توانید عوامل وسوسه کننده ای که شما را به راحتی از انجام کار اصلی منحرف می کنند کاهش دهید.

۱۴٫ کار کردن در زمان خستگی

وقتی همراه با احساس خستگی مشغول انجام کاری باشید، هرگزنمی توانید همانند زمانی که کاملا سرحال و سرشار از انرژی هستید روی کارتان تمرکز کنید.

اگر احساس خستگی می کنید، ببینید آیا در طول شب استراحت کافی داشته اید و بر همین اساس زمان استراحت خود را تنظیم کنید.

همچنین می توانید یک استراحت کوتاه (چرت) ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای جهت بازسازی و گرفتن نیروی تازه داشته باشید. این بهترین کار بهترین روش شروع مجدد می باشد.

۱۵٫ منتظر اقدام دیگران ماندن

بعضی اوقات تنها راه برای انجام شدن یک کار این است که خودتان دست به کار شده و آن کار را انجام دهید. اگر منتظر هستید تا دیگران کاری در حق شما انجام دهند، حتما ناامید خواهید شد چون در این صورت به احتمال زیاد هیچ کاری انجام نخواهد شد.

ابتکار عمل داشته و برای انجام کارها پیش قدم باشید، ایده ها خود را عملی کنید و از نتیجه کار و تلاش خود لذت ببرید.

۱۶٫ ضعف در برابر پذیرش شکست ها و عبرت نگرفتن از آنها

هر کسی در طول زندگی خود ممکن است دچار خطا و اشتباه گردد. بهرحال برخی افراد از اشتباهات خود درس می گیرند، در حالی که دیگران فقط شکایت می کنند و هیچ وقت طرف مثبت این موقعیت ها را نمی بینند.

از اشتباهات به عنوان یک بازخورد و نوعی مکانیسم آموزشی برای بهبود اقدامات آینده استفاده کنید.

۱۷٫ اصلاح علائم و نشانه ها به جای حل ریشه ای مشکلات

زمانی که با یک چرخ پنچر دوچرخه مواجه می شوید، برای رفع این مشکل دو راه حل پیش روی شماست.

نخست آنکه توسط تلمبه چرخ پنچر را باد کنید که با این کار می توانید تا زمانی که باد چرخ مجددا خالی گردد مسافتی را طی کنید. از سوی دیگر می توانید تنها یک بار چرخ پنچر را با چرخ سالم تعویض کنید و از اتلاف وقت جهت تلمبه زنی مجدد برای چرخ پنچر در یک بازه تکراری جلوگیری کنید.

به جای اینکه به دنبال اصلاح علائم و نشانه های یک مشکل باشید تمام تلاش خود را برای از بین بردن و اصلاح دلایل و ریشه مشکلات صرف کنید. شاید انجام این کار زمان بیشتری لازم داشته باشد، اما اصلاح علائم و نشانه ها به احتمال زیاد و به مراتب زمان بیشتری از شما خواهد گرفت. 

نتیجه اینکه …

همانطور که ملاحظه کردید، عادت های بی شماری در زندگی روزمره ما وجود دارند که می توانیم آنها را اصلاح کرده و یا با عادت های بهتر جایگزین کنیم.

اگر قرار باشد در این فهرست تنها در یک حوزه تمرکز کنید، قطعا مورد هفتم (عدم غفلت از سلامتی) بهترین انتخاب است. زمانی که از سلامتی کامل در سه سطح (تغذیه، ورزش و خواب) برخوردار باشید، تغییر در حوزه های دیگر زندگی کار ساده تری خواهد بود.

تنها یکی از این عادت های بی حاصل و مخرب را انتخاب کرده و برای نابودی، از بین بردن و یا جایگزین کردن آنها با عادت های جدید تلاش کنید و بعد به سراغ مورد بعدی بروید.

درباره محمد رضا

علاقمند به دانايي و تفكر البته نه از نوعي كه تبديل به بمب اتم براي نابودي ابناء بشر شود و نه تفكري كه منجر به نفي آفريدگار آسمانها و زمين گردد بلكه تعقلي كه در سايه لطف پروردگار انساني باشم شايسته بندگي خدا.

دیدگاه شما

*