۸ راه برای افزایش ظرفیت درونی

” تا سال آینده می خواهم پیشرفت کنم، زندگی ام را بهبود دهم و به شخص بهتری تبدیل شوم. “

یک راه برای رسیدن به این هدف، افزایش ظرفیت درونیست. افزایش ظرفیت درونی به معنی توانایی برای انجام کارهاییست که قبلاً قادر به انجام آن ها نبودید؛ سر و سامان دادن به وضعیت هایی که در گذشته کنترل آن ها از دستتان خارج بوده است. اگر تصمیم داشته باشید که به طور آگاهانه ظرفیت درونی خود را افزایش دهید؛ تغییر خواهید کرد و به پیشرفت چشمگیری دست پیدا می کنید.

در این متن به بررسی ۸ راهی می پردازیم که ظرفیت درونی مان را افزایش می دهند:

۱-  به چالش های جدید بپردازید

افزایش ظرفیت درونی، مانند وزنه برداری است. اگر قادر به بلند کردن ۵۰ کیلوگرم باشید ولی همواره همان وزن را بلند کنید، پیشرفتی نداشته اید. برای پیشرفت می بایست به مرحلۀ بعدی بروید و وزنۀ سنگین تری را بلند کنید. ابتدا دشوار است ولی با گذشت زمان آسان خواهد شد. و زمانی که خود را با وزنه جدید تطبیق دادید می بایست یک وزنۀ سنگین تر بلند نمایید!

به همین ترتیب برای افزایش ظرفیت درونی تان، باید از منطقۀ امن و راحتتان خارج شوید و روی موضوعاتی کار کنید که برایتان آسان نیستند.

به موقعیت حاضرتان بنگرید؛ چه مدت است که به کاری که هم اکنون انجام می دهید مشغولید؟ آخرین بار که چالشی را امتحان کردید چه زمانی بود؟ از آسودگی دست بکشید و چالش جدیدی را بیازمایید.

۲- چالشی را انتخاب کنید که برایتان هیجان انگیز باشد

اگر چالشی که انتخاب می کنید برایتان هیجان نداشته باشد؛ زمان، پول و تلاشتان را هدر داده اید. و انجام آن چالش برایتان مانند یک کار خسته کننده و اجباری خواهد بود. بالعکس، انجام کاری که برایتان هیجان انگیز است بسیار ساده است و تلاش و انرژی کمتری خواهد برد. از انجام آن لذت می برید و دوست دارید که آن را ادامه دهید، در نتیجه موفق خواهید شد.

۳- از چالش یک تفریح بسازید

کاری کنید که فرآیند چالش برایتان مانند یک تفریح شود. به عنوان مثال آن را در ذهنتان به بازی تبدیل کنید که می بایست در آن پیروز شوید. تعداد مشخصی منبع در دست دارید، می بایست این منابع را به درستی تخصیص دهید و موانع را پشت سر بگذارید. مشکلات و شگفتی های بسیاری نیز در این راه پیش روی شما خواهند بود.

به این ترتیب به سادگی می توانید شکست ها را مدیریت کنید. زیرا می دانید که برای تمام کردن بازی می بایست موانعی را رد کنید و به جای ترسیدن، برای افزایش مهارتتان با انگیزۀ بیشتری تلاش خواهید کرد.

۴- تمرکز نمایید

چالش ها همانطور که باید باشند از دایرۀ راحتی شما خارج هستند؛ برای انجام آن ها باید ذهن متمرکزی داشته باشید. تلاش نکنید که چند کار را بصورت همزمان انجام دهید زیرا با شکست مواجه می شوید.

۵- سرمایه گذاری کنید

بعضی افراد آرزو دارند که چالش های جدیدی را بیازمایند ولی برای سرمایه گذاری زمان و پول روی آن تردید می کنند. ولی اگر چالش ارزشمندی را انتخاب کنید، ارزش آن را خواهد داشت که روی آن سرمایه گذاری نمایید. بازی را که در بالا مثال زدیم را به یاد آورید؛ منابعی که در این بازی وجود دارند به شما کمک می کنند تا به اهداف بازی دست یابید. به همین ترتیب باید برای افزایش ظرفیت درونیتان نیز سرمایه گذاری نمایید.

۶- ریسک کنید

هر چه دربارۀ موضوعی بیشتر بدانید ریسک کمتری وجود دارد. ولی هنگامی که کار جدیدی را شروع می کنید، ریسک اجتناب ناپذیر است. از ریسک کردن نترسید، کسانی که می ترسند و ریسک نمی کنند به مراحل بالاتر نخواهند رسید. ممکن است شکست بخورید، حتی دراینصورت نیز در طی مسیر چیزهای جدیدی خواهید آموخت. تمام این ها از شما بازیکن بهتری خواهند ساخت.

کسانی که ریسک نمی کنند؛ در آینده به خاطر فرصت هایی که از دست داده اند حسرت می خورند. پس ریسک کنید حتی اگر امکان شکست وجود داشته باشد.

۷- روحیۀ مبارزه طلبی خود را تقویت کنید

اگر روحیۀ مبارزه طلبی داشته باشید پیشرفتتان سریع تر خواهد شد. در مواجهه با چالش ها نیز می بایست با مشکلات مبارزه کنید. حس مبارزه طلبی موجب پیشروی و موفقیت شما می شود و قدرت انعطاف پذیری تان را در برابر سختی ها و مشکلات افزایش می دهد.

۸- پویا باشید

هیچگاه از حرکت بازنایستید. زمانی که خود را با یک چالش تطبیق دادید چالش جدیدی را انتخاب نمایید. هرگز در منطقۀ امن مستقر نشوید. همواره در جهت افزایش ظرفیت درونی تان تلاش نمایید.

ارسال شده توسط: بنفشه

Trackbacks

  1. […] منبع :  ۸ راه برای افزایش ظرفیت درونی […]

دیدگاه شما

*