۵ توصیه برای تمرکز بیشتر

برخی اوقات به جای پرداختن به اهدافمان، از مسیر اصلی منحرف شده و اوقاتمان را به بطالت می گذرانیم. دوره هایی در زندگیمان وجود دارند که بی و قفه کار می کنیم ولی در دوره هایی دچار رکود می شویم. البته استراحت و تعطیلات ضروریست اما استراحت و رکود با هم تفاوت دارند.

در این متن به بررسی ۵ روش می پردازیم که تمرکز ما را در زمان هایی که کارهایمان را به تعویق می اندازیم؛ افزایش می دهند.

۱- تمام عواملی که حواس شما را پرت می کنند حذف نمایید

یکی از عوامل مهم رکود، مواردی هستند که در زندگی روزمره ما وجود دارند و تنها موجب حواس پرتی می شوند. این موارد تمرکز ما را از بین برده و ما را از دستیابی به اهداف اصلیمان باز می دارند. اگر می خواهید به کارهای مهمتان برسید می بایست این موارد را شناسایی و حذف نمایید.

برخی از این عوامل عبارتند از:

–          تلویزیون

–          بازی های کامپیوتری

–          ارتباطات بی فایده

–           غذاهای ناسالم

–          رویاهای دیگران

حذف برخی از این عوامل بسیار دشوارند و بسیاری از آنها اعتیادآورند. از آن جمله می توان به تلویزیون و بازی های کامپیوتری اشاره نمود. ولی این سختی، نتیجۀ خوبی به دنبال خواهد داشت.

۲- وقایع روزانه و اهدافتان را یادداشت نمایید

اهداف و میزان پیشرفتتان را یادداشت نمایید. این کار موجب می شود تا با به یادآوردن پیشرفتتان، باانگیزه باقی بمانید. هیچ کس به خاطر دستیابی به هیچ، تلاش نمی کند. اغلب پیشرفت ها و گام های مهم ما نادیده گرفته می شوند. ثبت موفقیت ها در جهت اهداف تان، هر چه قدر هم که کوچک باشند؛ یادآور پیشرفت مستمرتان خواهد بود.

زمینه های مختلف زندگیتان را بررسی و میزان پیشرفتتان را در هر یک از آن ها یادداشت نمایید. برای دستیابی به پیشرفت بیشتر در این زمینه ها، اهدافی را ثبت نمایید.

به طور مثال زمینه های :

–          فیزیکی

–          ذهنی

–          مالی

–          خانوادگی

–          احساسی

–          روحی

۳- عادات خوبِ جدیدی را پیش بگیرید

زمانی که می خواهید عادتی که شما را در حالت رکود قرار می دهد را با یک عادت سودمند جایگزین کنید؛ بهترین راه ۲۱ روز ترک نکردن آن عادت است. این کار موجب می شود تا پس از گذشت ۲۱ روز، عادت مورد نظرتان، جزئی از شخصیت شما شود و بدون اینکه راجع به آن فکر کنید آن را اجرا خواهید کرد.

برای مثال اگر می خواهید به سالن ورزشی بروید، روز و ساعتِ آن را در یک تقویم علامت بزنید. به این ترتیب این هدف را به خودتان یادآوری می نمایید و پس از گذشت ۲۱ روز بدون اینکه به یادآوری نیاز داشته باشید؛ عادت می کنید که در زمان درست به ورزش بروید.

۴- اطرافیان خود را از بین کسانی انتخاب کنید که اهداف مشابه به شما داشته باشند

اگر می خواهید زندگی خود را بهبود ببخشید و از شر عادات مخرب رها شوید، می بایست در مورد اطرافیانتان نیز تجدید نظر کنید. اگر همچنان در جمعی قرار داشته باشید که به عاداتِ مخربِ قبلی چسبیده اند نمی توانید تغییر نمایید؛ تغییر جمع اطرافیان برای اکثر مردم، بسیار سخت است. ما روابط و دوستانِ قدیمی داریم که ممکن است اهدافشان با ما یکی نباشد. باید بدانیم که کنار گذاشتن افرادی که برای پیشرفت خودشان انگیزه ای ندارند کار بدی نیست. گذشتن از افراد و زمینه هایی در زندگیتان که شما را به عقب می کشانند موجب پدیدار شدن افراد و موقعیت هایی می شود که موجب تسریع اهدافتان خواهند بود.

۵- زمان هایی را به استراحت تخصیص دهید

همانطور که قبلاً گفته شد، بین رکود و استراحت تفاوت وجود دارد. زمانی را به تمدد ذهن و بازیابی انرژیتان اختصاص دهید. مثلاً رفتن به طبیعت بسیار آرامش بخش خواهد بود؛ و پس از آن با ذهنی بازتر و تمرکزِ بیشتر به کارهایتان خواهید پرداخت.

ارسال شده توسط: بنفشه

دیدگاه شما

*