۱۱ روش برایِ افزایش انگیزه

“واقعاً باید بیشتر ورزش کنم…”

“از این پس باید برنامۀ خوابم را تنظیم کنم…”

” باید وقتِ کمتری در فیس بوک بگذرانم…”

“باید” های زیادی برای انجام دادن وجود دارند، اما تنها تعداد کمی از آن ها را انجام می دهیم. اغلب خوشی های کوتاه مدت را به رضایت بلند مدت ترجیح می دهیم. چرا زمانی که وسوسه می شویم، برای مقابله با آن انگیزۀ کافی نداریم؟

در این متن، ۱۱ راهکار برای افزایش انگیزه ارائه می شود. این راهکار ها به شما کمک می کنند انگیزۀ لازم را برای انجام کارهایتان پیدا کنید، حتی اگر آن کارها برایتان خوشایند نباشند:

۱٫ جملاتی را بنویسید و بر روی دیوار بچسبانید که به شما انگیزه دهند.

این جملات را جایی بچسبانید که معمولاً در آن کار می کنید. به عنوان مثال:

“برای داشتن زندگی آسان دعا نکنید، برای قدرتمندتر شدن دعا کنید؛ دعا نکنید که کارها با توانتان برابر باشند، چون دیگر معجزه به حساب نمی آید. در صورتی که شما باید معجزه کنید” (فیلیپس بروکز، نویسنده)

“اولین قدم را بردارید. لازم نیست که به کلِ پله ها نگاه کنید؛ تنها اولین قدم را بردارید” (مارتین لوترکینگ، مدافع حقوق)

” هر روز برای انجام کارها، ۱۰۰% از توانایی تان استفاده کنید . زیرا اگر امروز ۸۰ درصد سعی کنید؛ فردا برای جبران، باید ۱۲۰ درصد تلاش کنید.” (ناشناس)

۲٫ این جملات را هر ماه عوض کنید.

ما انسان ها بسیار سریع عادت می کنیم و پس از مدتی جملات الهام بخشِ قبلی دیگر توجه مان را جلب نمی کنند. بنابراین هر ماه جملات جدیدی جایگزین کنید.

۳٫ بررسی کنید که چه زمانی بهتر کار می کنید.

احتمالاً در زمان خاصی از روز بهتر کار می کنید. این زمان را مشخص کرده و سعی کنید کارهای مهم و خلاقانه تان را در آن زمان به انجام برسانید. به این ترتیب کیفیت کارتان بالاتر خواهد بود.

۴٫ ابتدا کارهای دشوار را انجام دهید

همۀ ما دوست داریم که کارهایمان را از لیست خط بزنیم؛ بنابراین معمولاً از آسان ترین کارها شروع می کنیم. اما این کار بازده شما را کم می کند. به یاد داشته باشید که ابتدا کار دشوار را انجام دهید؛ بدین ترتیب انگیزه تان برای انجام کارهای دیگر افزایش می یابد.

۵٫ هنگامی که بیدار می شوید، لبخند بزنید.

این کار ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما می تواند کیفیت زندگیتان را افزایش دهد. ساعتی که صبح ها شما را بیدار می کند، “ساعت شانس” شماست؛ زیرا هر روز شانس های زیادی برای یادگیری، برقراری ارتباط با دیگران، استفاده از مواهب زندگی و لمس زیبایی ها خواهید داشت. اگر به این شگفتی های زندگی بیاندیشیم، راهی جز لبخند زدن باقی نمی ماند.

۶٫ پایان هر روز لیست کارهایی که باید انجام می دادید را مرور کنید.

حتی اگر نتوانستید لیست کارهایتان را کاملاً به انجام برسانید، آن را در انتهای روز چک کنید؛ از این طریق پیشرفتتان را بررسی می کنید. و اگر لیست را بطور کامل انجام داده باشید، باید به خودتان افتخار کنید و موفقیتتان را جشن بگیرید.

۷٫ همه چیز را جشن بگیرید.

اگر دنبال فرصتی برای جشن گرفتن باشید، موارد زیادی پیدا می کنید. یاد بگیرید که برای چیزهای کوچک نیز جشن بگیرید؛ مثلاً اتمام یک گزارش یا تکلیف. برای جشن گرفتن می توانید به ساحل بروید، کتاب بخوانید، غذا یا اسنک مورد علاقه تان را میل کنید. با جشن گرفتن، نکات کم اهمیت اما زیبای زندگی تان را به خود یادآوری می کنید.

۸٫ کتاب های الهام بخش بخوانید.

ذهنتان را با جملات انرژی بخش، پُر کنید. اکثر پیام هایی که از تلویزیون یا رادیو دریافت می کنیم، منفی هستند: “گرم شدن کرۀ زمین”، “مشکلات اقتصادی” و…؛ اما در صورتی که روزانه به مدت ۱۰ دقیقه کتاب هایی با جملات الهام بخش بخوانید، قدرت مقابله با این بدبینی ها و نا امیدی ها را بدست می آورید. می توانید کتابهای اتوبیوگرافی، رمان، تاریخ و … را انتخاب کنید، تنها کافیست شامل پیام های مثبت باشند.

۹٫ هر روز زمانی را به برقراری ارتباط با دیگران اختصاص دهید.

حتی درونگراترین افراد نیز برای کسب انرژی، به برقراری ارتباط های منظم اجتماعی نیاز دارند. ارتباط با دوستان و خانواده مان نیز همواره در ابتدای لیست اولویت هایمان قرار دارد. اگر روابط تا این اندازه برایمان مهمند، پس باید برای آن ها وقت بگذاریم. شام با خانواده و یا صحبت با یک دوست نزدیک، می تواند روح ما را شاد کند و به ما انگیزه ببخشد.

۱۰٫ سعی کنید با افراد مثبت اندیش ارتباط داشته باشید.

انتخاب اعضای خانواده تان امکانپذیر نیست، اما می توانید دوستانتان را آگاهانه انتخاب نمایید. انسان میانگینِ ۵ فردی است که بیشترین وقتِ خود را با آن ها می گذراند. پس اگر این ۵ نفر، شاد، پُر انگیزه و سخت کوش باشند، شما نیز همین طور خواهید شد. بر عکس اگر این افراد، بدبین، بداخلاق و تنبل باشند، شما نیز در کوتاه مدت، مانندِ آن ها خواهید شد.

۱۱٫ هر روز حداقل ۱۵ دقیقه تنها باشید.

این مورد با اجتماعی بودن تضاد ندارد و مکملِ آن است. در تنهایی می توانید فکر و خیالپردازی کنید. همچنین قادر خواهید بود خود را از مشغولیت های ذهنی جدا و تنها بر روی مهمترین چیزها تمرکز نمایید.

ارسال شده توسط: بنفشه

دیدگاه شما

*