وقتی کنترل زمان از دست شما خارج شده Rachota به یاری تان خواهد شتافت

آیا تا به حال از اینکه چطور  یک روز را به شب رسانده اید متعجب شده اید؟ بسیار خوب، بیش از این تعجب نکنید. Rachota به شما کمک خواهد کرد.

Rachota نرم افزاری برای پیگیری زمان هایی است که در طول روز صرف کارهای مختلف کرده اید و من اخیرا برای آگاهی از اینکه زمان را چگونه سپری می کنم از آن استفاده می کنم. علیرغم اینکه کمتر از یک هفته است که از آن استفاده می کنم، نسبت به قبل احساس تغییر می کنم. قبل از این اغلب در پایان روز از اینکه زمان چگونه گذشت بسیار متعجب می شدم: که چطور امروز کار موثری انجام ندادم؟ چطوری شب شد؟ با توجه به اینکه هیچ راه ساده ای برای پاسخ به این سوال ها وجود نداشت در نهایت آن روز را با احساس ناکارآمدی بدون درک این موضوع که واقعاً چه اتفاقی افتاده به پایان می رساندم.

این برنامه اوقاتی را که در طول روز صرف کارهای مختلف می کنید محاسبه کرده و گزارش جامعی از نحوه سپری کردن روز را در اختیارتان قرار خواهد داد. برنامه بسیار ساده ای است. حتی اگر در طول روز با بیش از یک کامپیوتر کار می کنید، اصلا مشکلی نیست چون این برنامه را می توانید بر روی حافظه فلش کپی کرده و بر روی هر دستگاهی حتی بدون توجه به سیستم عامل آن (مک، ویندوز، لینوکس)اجرا و از آن استفاده کنید.

با چند گام ساده می توانید از مزایای این برنامه بهره مند شوید:

۱-   اطمینان حاصل کنید که جاوا بر روی سیستم شما نصب باشد

Rachota برنامه ای است که به زبان جاوا نوشته شده است بنابراین برای اجرای آن نیازمند جاوا هستید. اگر کامپیوتر شما فاقد جاوا است می توانید از اینجا (جاوا) دانلود کرده و سپس نصب کنید.

۲-   برنامه اصلی را دانلود کنید.

این برنامه را می توانید از سایت اصلی آن (Rachota) دانلود کنید. این برنامه تنها ۲۹۰ کیلوبایت حجم دارد و به صورت یک فایل jar (فرمت فایل های اجرایی جاوا) می باشد. این برنامه برای اجرا نیاز به نصب شدن ندارد، حتی لازم نیست آن را از حالت فشرده خارج کنید. فقط کافیست آن را اجرا کنید.

۳-   برای برنامه یک میانبر ایجاد کنید

شاید برای دسترسی ساده تر قصد داشته باشید میانبری برای این برنامه بر روی دسکتاپ ایجاد کنید. با این کار هر زمان که لازم شد می توانید به سرعت آن را اجرا کنید.

۴-   اجرای برنامه

برای اجرای برنامه کافیست بر روی آن دبل کلیک کنید. این همان چیزی است که در اولین اجرای برنامه مشاهده خواهید کرد:

پیگیری زمان

پیگیری زمان

همانطور که مشاهده می کنید، کاری به صورت پیش فرض با نام زمان بیکاری وجود دارد که به صورت خودکار در حال اجراست. همانطور که از نام آن پیداست، زمان های بیکاری شما یعنی زمان هایی که مشغول انجام کار خاصی نیستید را پیگیری می کند.

۵-   کار یا وظیفه جدیدی را ایجاد کنید.

با کلیک بر روی دکمه Add می توانید کار جدیدی را اضافه کنید. توضیحات مربوط به این کار را وارد کرده و سپس بر روی دکمه OK کلیک کنید. همچنین می توانید جزئیات دیگر (اعم از اولویت) را هم اضافه کنید، اما معمولا در اغلب موارد همان توضیحات کافیست. (پیشنهاد می کنم اگر به صورت روزانه کارهای مشخصی را انجام می دهید، همان ابتدا تمام این کارها را به برنامه خود اضافه کنید.)

۶-   کاری را که قصد انجام آن را دارید انتخاب کنید.

اگر تصمیم گرفتید انجام کاری را شروع کنید، تنها بر روی آن دبل کلیک کنید. ساعت برنامه شروع به حرکت خواهد کرد و زمانی را که شما برای انجام این کار صرف می کنید را محاسبه می کند.

۷-   زمان استراحت

هر زمان که خواستید در هنگام انجام کاری کمی استراحت کنید بر روی دکمه Relax کلیک کنید. برنامه در همان لحظه پیگیری زمان برای این کار را متوقف می کند و بلافاصله شروع به محاسبه زمان بیکاری خواهد کرد! به این روش می توانید از مقدار زمانی که کار خاصی انجام نمی دهد آگاهی پیدا کنید.

۸-   انتقال به یک کار دیگر

اگر تصمیم گرفتید قبل از اتمام یک کار به سراغ کار دیگری بروید، تنها کافیست بر روی کار دوم دبل کلیک کنید. برنامه به صورت خودکار زمان کار نخست را متوقف کرده و شروع به محاسبه زمان کار جدید می کند.

۹-   انجام شد

اگر کاری را به طور کامل به انجام رساندید، بر روی دکمه Done کلیک کنید. مراقب باشید، با این کار دیگر فادر نخواهید بود مجدداً زمان سنج را برای این کار  فعال کنید. بنابراین تنها زمانی از آن استفاده کنید که دیگر قصد برگشت به آن کار را نداشته باشید. در غیر اینصورت برای استراحت از دکمه Relax و برای انتقال به کاری دیگر بر روی آن دبل کلیک کنید.

۱۰- حال زمان گم شده تان را مشاهده کنید

هم اکنون می توانید ببینید که چگونه زمان خود را سپری می کنید. برای این کار گزینه نمایش کارهای انجام شده Show finished task را برای مشاهده تمام کارها تیک بزنید. در جدول، می توانید تمام کارها را به همراه زمانی که صرف انجام آنها کرده اید مشاهده کنید. با کلیک بر روی Duration در نوار عنوان می توانید کارها را بر اساس بیشترین یا کمترین زمان سپری شده مرتب کنید. به این ترتیب می توانید کارهایی را که بیشترین زمان شما را صرف کرده اند مشاهده کنید.

۱۱- داده ها را بر اساس تاریخچه آنها مشاهده کنید

همچنین شما  می توانید داده های مرتبط با روزهای مختلف را با کلیک بر روی دکمه هایPrevious  و Next مشاهده کنید. به عنوان مثال قادر خواهید بود داده های هفته پیش را با امروز مقایسه کنید. و حتی بهتر از آن می توانید از طریق برگه History به بررسی کارهایی که در طول یک هفته به انجام رسانده اید را مشاهده کنید (همین کار برای ماه و سال نیز امکان پذیر است) از طریق نمودار و مجموع زمان های سپری شده برای یک هفته می توانید به ارزیابی پیشرفت خود در طول همان هفته نیز بپردازید. به کمک دکمه های قبل و بعد بین هفته های مختلف حرکت کنید. به نظر شما کار با این برنامه جالب نیست؟

کار با این برنامه بسیار ساده است. مسلماً گزینه های دیگری نیز در این برنامه وجود دارد که به کمک آنها می توانید این برنامه را هر چه بهتر با نیازهای خود هم سو کنید، البته در این جا به همین حد بسنده می کنیم، برای من که استفاده از حداقل امکانات این برنامه بسیار سودمند بود

پیشنهاد می کنم حتما از این برنامه استفاده کنید و تجربیات خود را در زمینه استفاده از آن با من و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید. اگر هم در دانلود یا اجرای برنامه به مشکل برخورد کردید همین جا مطرح کنید.

ارسال شده توسط: آیلر

دیدگاه شما

*