چگونه به تعیین اهداف پرداخته و شانس موفقیت خود را افزایش دهید

برای اینکه در زندگی به موفقیت دست پیدا کنید لازم است تا به مهارت هدف گذاری به خوبی مسلط شوید در این صورت قادر خواهید بود به تمام افزایش شانس موفقیترویاهای خود جامه عمل پوشانده و پتانسیل لازم برای موفقیت را که در درون شما وجود دارد به حداکثر برسانید.

برای بهبود و پیشرفت سلامت فیزیکی، پیشرفت در کار، و موفقیت در روابط فردی و موارد بیشمار دیگر می توانید هدف تعیین کنید.

اهداف شما می توانند در زمینه های اجتماعی، معنوی، هنری، ورزشی، تحصیلی، شغلی و مواردی دیگر باشند. مهارت شما برای هدف گذاری یک گام ابتدایی و بسیار با اهمیت برای دستیابی به هر یک از آنها است.

اهداف خود را به درستی از هم تفکیک کنید.

در مرحله نخست، اهداف خود را به دو دسته اهداف بلند مدت و اهداف کوتاه مدت تقسیم کنید. بنابراین شاید هدف شغلی شما رسیدن به مقام رییس دفتر یا سرپرست واحد و یا حتی مدیر عامل شرکت باشد.

اما این اهداف بلند مدت خود شامل اهداف کوتاه مدت متعددی هستند: انجام درست و به موقع پروژه جاری، ایجاد حسن نیت برای خود در محیط سازمان، بهبود بهره وری شخصی و مواردی از این دست.

دقیق باشید

برای آگاهی نسبت به چگونگی تعیین اهداف لازم است در مورد آنچه می خواهید اطلاع دقیق و شفاف داشته باشید. هرگز نمی توانید اهداف مبهمی مانند “موفقیت” یا “برنده بودن” داشته باشید.

نه تنها این مورد ضروری و لازم است بلکه شما نیازمند تعیین ضرب الاجل برای دستیابی به اهداف خود نیز می باشید.

فهرستی از آنچه می خواهید تهیه کنید، برنامه ریزی کنید در این صورت پس از انجام این کار می توانید در بازه زمانی مشخص شده برای دستیابی به هر یک از اهداف دست به اقدامات عملی بزنید. طرح قدم به قدم از اقداماتی که به شما در انجام مرتب کارها کمک خواهد کرد را ایجاد کنید. گام بعدی را تنها زمانی بردارید که گام نخست را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید.

مثبت اندیش باشید

به جای اینکه مقصد خود را “از دست ندادن موقعیت” قرار دهید نوع بیان خود را تغییر داده و هدف خود را به صورتی بهتر بیان کنید. به عنوان مثال “این روش موثری است و من از آن استفاده خواهم کرد”. اگر شما اهداف خود را در قالبی مثبت قرار دهید خیلی از احساسات منفی و بازدارنده را از آنها دور خواهید کرد. در این صورت می دانید که چگونه و به دور از هر گونه دشواری به تعیین اهداف برای خود بپردازید

 

دستیابی به موفقیت را در ذهن خود مجسم کنید

می توان نام آن را رویاپردازی یا تصویرسازی موفقیت گذاشت. از هر روشی که استفاده کنید و هر نامی که بر آن بگذارید وقتی زندگی خود را در زمان محقق شدن اهداف و دستیابی به آنها تجسم می کنید این خود انگیزه و نیروی محرکه ای برای شروع و ثابت قدم ماندن در راستای تحقق آنها می باشد.

واقع بین باشید

باید در زمینه تعیین اهداف واقع بین باشید در غیر این صورت به سمت شکست و احساس ناامیدی حرکت خواهید کرد. در مورد توانایی هایتان، شرایط موجود و محدودیت هایی که ممکن است با انها مواجه شوید واقع بین باشید بنابراین روحیه شما تضعیف نخواهد شد و همچنین از مقصد نهایی خود هرگز منحرف نخواهید شد.

درباره محمد رضا

علاقمند به دانايي و تفكر البته نه از نوعي كه تبديل به بمب اتم براي نابودي ابناء بشر شود و نه تفكري كه منجر به نفي آفريدگار آسمانها و زمين گردد بلكه تعقلي كه در سايه لطف پروردگار انساني باشم شايسته بندگي خدا.

دیدگاه شما

*