تسلط به هنر انضباط شخصی و خویشتنداری

یکی از بهترین و با ارزش ترین هدایایی که می توانید به خودتان تقدیم کنید یادگیری و تسلط به هنر انضباط شخصی و خویشتنداری می باشد. آموزش چگونه نه گفتن به خودتان یکی از مهمترین مراحل برای  قوی و عاقل تر شدن و تبدیل شدن به انسانی کامل می باشد.

با وجود اینکه تمرین انضباط شخصی آسان نیست، یادگیری هنر خویشتنداری مزایای بی شماری برای شما خواهد داشت:

انضباط شخصی برای دستیابی به اهداف و تحقق رویاها به شما کمک خواهد کرد. بیشتر اوقات دستیابی به اهدافی که برای خود تعیین کرده اید نیازمند قربانی کردن زمان، پول و انرژی است که ترجیح می دادید برای موارد دیگر صرف کنید. ایا حاظر به چنین فداکاری هستید؟

انضباط شخصی به شما برای انجام کارهای بیشتر کمک خواهد کرد. به کمک شناسایی تلف کننده های زمان و از بین بردن آنها می توانید برای تحقق هر چه سریعتر اهداف، هر روز کارهای بیشتری را به انجام برسانید. بدون انضباط شخصی برای چسبیدن به کارها، جزییات غیر مهم به آسانی حواس شما را پرت خواهند کرد. آیا تمایل به رفع این نوع حواس پرتی ها دارید؟

انضباط شخصی به شما برای داشتن توجه و تمرکز بیشتر کمک خواهد کرد. وقتی مواردی که شما را از انجام وظایف تان دور می کنند برطرف می کنید، قادر خواهید بود تا بر روی کارهای مهم تر تمرکز کنید. هرگز قادر نخواهید بود تا به همه کس و همه چیز پاسخ مثبت بدهید برای انجام درست و به موقع کارها باید در آن واحد تنها بر روی یک کار تمرکز کنید.

تمرکز بدون داشتن انضباط شخصی برای دستیابی به اهداف غیر ممکن است، و تحقق اهداف نیز بدون داشتن تمرکز تقریبا غیر ممکن است.  آیا تمایل دارید تا به صورت جدی بر روی اهداف خود تمرکز کنید؟

کلید دستیابی به انضباط شخصی بسیار ساده است. اگر تعهدی به کسی دارید آن را نگه دارید. اگر به خودتان تعهد داده اید با زندگی تان از آن پاسداری کنید!

اگر نسبت به تعهد به خود پایبند نبودید، به یاد داشته باشید که شما یک انسان هستید. لازم است که به همان شیوه ای که احتیاجات دیگران را اولویت بندی می کنند تعهداتی که به خود دارید را نیز اولویت بندی کنید.

بخشی از انضباط شخصی احترام به خود می باشد.  برای زندگی به شیوه ای که واقعا آرزو دارید، لازم است که به دقت از خود مراقبت کنید.

به تمام جنبه های شخصی خود احترام بگذارید:

به بدن و جسم خود احترام بگذارید. به علایمی که بدن شما ارسال می کند توجه داشته باشید. خلقت شما توسط آفریننده ای حکیم است و بدن شما زمانی که از تعادل خارج شود این موضوع را به شما اعلام خواهد کرد. به علایم گوش کنید و برای قوی تر و اثربخش بودن با خود مانند فردی مهم رفتار کنید.

برای دستیابی به تعادل جسمی و روحی تمارین ورزشی و یا ورزش یوگا را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

ذهن خود را با اطلاعات مثبت، مفید و جالب توجه پر کنید و از این طریق آن را پرورش دهید.

برای لذت بردن از یادگیری کتاب بخوانید.

خود را درگیر گفتگوهای پر معنا با انسان هایی با هر سابقه و طرز فکری کنید.

از انسان ها و گفتگوهای منفی اجتناب کنید.

به جای اینکه به برنامه های تبلیغاتی و منفی تلویزیون اجازه دهید که ذهن شما غرق در خود کنند به موسیقی های شاد و با معنی گوش کنید.

به بخش روحانی و معنوی خود احترام بگذارید. احساس اتصال به خالق هستی بسیار مهم است. برای ارتباط با خالق خود نماز بخوانید، دعا بخوانید، عبادت کنید و زمانی را برای بودن در آغوش طبیعت صرف کنید.

در مراسم های مذهبی مساجد شرکت کنید، اگر این بخشی از نظام باورهای شما را تشکیل می دهد.

بگذارید بخش روحانی وجود شما قوی تر و برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

سعی کنید تصمیمات شما نتایج ارزنده تری داشته باشند به جای اینکه فقط در همان لحظه احساس خوبی داشته باشند.

به سلامت فیزیکی خود احترام بگذارید. مراقبت از سلامتی تان نیاز به انضباط شخصی دارد. اگر با بدن خود به خوبی رفتار کنید به شما برای دستیابی به دستاوردهای شگفت انگیز کمک خواهد کرد.

غذاهای سالم مصرف کنید.

به قدر کافی استراحت و تمرین کنید.

تلاش کنید تا در وزن ایده آل باقی بمانید.

سیگار نکشید.

از استفاده بیش از حد کافئین و نوشیدنی های مضر اجتناب کنید.

به زمان خود احترام بگذارید. این شامل زمان کار، زمانی که صرف خانواده، تفریح و خودتان می کنید می شود. برای هر یک از آنها فضایی را اختصاص دهید. همانطور که برای کار و دیگران وظایف خود برنامه ریزی می کنید برای خانواده و زمانهای تنهایی خود نیز برنامه ربزی کنید.

به کمک افزودن هر کار به لیست کارهای در حال اقدام، برای خود اولویت ایجاد  می کنید و انضباط شخصی به شما کمک خواهد کرد تا به اولویت های خود بچسبید.

اگر می خواهید زندگی پرثمر و سرشار از دستاوردهای فراون داشته باشید، انضباط شخصی بخش جدا نشدی آن خواهد بود. یادگیری اینکه چگونه انگیزه های خود را کنترل کنید و تصمیمات قاطع اتخاذ کنید یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای خود انجام دهید. انضباط شخصی زندگی را که همیشه به دنبال آن بودید برای شما به ارمغان خواهد آورد.

چه چیزی شما را از دستیابی به اهداف تان باز می دارد؟

درباره محمد رضا

علاقمند به دانايي و تفكر البته نه از نوعي كه تبديل به بمب اتم براي نابودي ابناء بشر شود و نه تفكري كه منجر به نفي آفريدگار آسمانها و زمين گردد بلكه تعقلي كه در سايه لطف پروردگار انساني باشم شايسته بندگي خدا.

دیدگاه شما

*