بدون احساس گناه به دیگران نه بگویید

نهآیا تا به حال احساس کرده اید که هر کسی هر کاری که می خواهد با شما و زندگی شما انجام می دهد؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت می باشد پس از خود بپرسید: آیا می دانید که چگونه باید نه بگویید؟

عدم توانایی در دادن پاسخ منفی و نه گفتن از شما یک قربانی می سازد، و این به بهای نابودی خواسته ها و علایق خود شما خواهد بود.

چرا گاهی اوقات نه گفتن برای شما این قدر سخت و مشکل است؟

دلیل اینکه فردی توانایی رد کردن چیزی یا دادن پاسخ منفی به برخی خواسته های دیگران را ندارد این است اینگونه افراد از عزت نفس پایینی برخوردار هستند. عزت نفس هر شخصی در دوران کودکی او شکل می گیرد. اگر در دوران کودکی به قدر کافی مورد مهر و محبت قرار گرفته باشید شما دارای سطح بالایی ازادراک و احساسات هستید. چنین افرادی در مورد اصول و اعمال خود از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند و بدون توجه به اظهار نظر دیگران به راحتی در شرایطی که باید پاسخ منفی دهند این کار را انجام خواهند داد. فقط به این خاطر که هرکسی بدون نیاز به اثبات هر چیزی می تواند از انجام کارهایی که مغایر با اولویت های او می باشد خودداری کند.

مهربانی بیش از حد آنقدرها هم خوب نیست. در این صورت هر کسی به آسانی این اجازه را به خود خواهد داد که از شما استفاده بلکه سوء استفاده کند و شما در حالی که نسبت به خواسته های خود غفلت می کنید خواسته های دیگران را برآورده خواهید کرد. و در نتیجه دائما خود را به خاطر نمایش ضعف تان سرزنش خواهید کرد و از دیگران بابت سوء استفاده از شما عصبانی خواهید شد.

حقیقتا اکثر افراد وقتی واقعا می خواهند پاسخ منفی بدهند، بله می گویند. به نظر شما دلیل این اتفاق چیست؟ وقتی پاسخ مثبت می دهید احساس بهتری خواهید داشت و ابنکه پاسخ مثبت بسیار راحت تر از  پاسخ منفی می باشد، حتی اگر تاثیر منفی بر روی وضعیت شما داشته باشد. وقتی به درخواست ملاقات کسی پاسخ مثبت می دهید با لبخند و قدردانی از طرف آن شخص مواجه خواهید شد.

اما پاسح منفی از طرف شما همیشه نیازمند توضیح خواهد بود. و تعداد انگشت شماری از افراد هستند که تمایل به انجام چنین کاری داشته باشند. وقتی نه می گویید می توانید اطمینان داشته باشید که کار درستی را انجام می دهید، اما احساس گناه خواهید کرد که چرا به دیگری کمک نکرده اید و دست رد به سینه آن فرد زده اید.

افراد موفق نسبت به این موضوع به خوبی آگاهی دارند. اگر می خواهید که در زندگی به موفقیت دست پیدا کنید و به خواسته های خود برسید باید کار خود را با شور واشتیاق فراوان انجام دهید. و برای انجام چنین کاری بسیار مهم است تا قادر باشید به هر چیزی که علاقه ندارید یا مخالف خواسته های شماست قاطعانه نه بگویید.

چگونه نه گفتن را بیاموزید؟

رد کردن و سر باز زدن از انجام کاری نه با احساس گناه بلکه با صدایی آرام و مطمئن، همراه با اگاهی از این موضوع که شما مدیون و بدهکار دیگران نیستید. همانطور که به موقعیت های مختلف بله می گویید به همان راحتی کلمه “نه” را بیان کنید. بنابراین پاسخ منفی شما برای دیگران توهین آمیز نخواهد بود و واکنش مناسبت تری نسبت به این موضوع نشان خواهند داد.

به شرایطی توجه کنید که به راحتی پاسخ مثبت می دهید در حالی که این خواسته خود شما نیست بلکه شرایط به گونه ای ایجاب می کند که باید پاسخ مثبت دهید احساس شما در اینگونه شرایط چه خواهد بود؟

برای یادگیری مهارت نه گفتن، باید دید روشنی نسبت به اولویت ها، علایق و اهداف خود داشته باشید؟ خوب پس منتظر چه هستید؟ اولویت های خود را در زندگی مشخص کنید: کدام مورد اول قرار خواهد گرفت و کدام دوم و همینطور الی آخر. به عنوان مثال در وهله اول داشتن آرامش و خوشبختی در زندگی خانوادگی، مورد بعدی شغل شماست، مورد سوم داشتن ارتباطات موثر با دوستان و خویشاوندان.

و زمانی که بین پاسخ مثبت و منفی یکی را انتخاب کردید، هرگر فراموش نکنید.

درباره محمد رضا

علاقمند به دانايي و تفكر البته نه از نوعي كه تبديل به بمب اتم براي نابودي ابناء بشر شود و نه تفكري كه منجر به نفي آفريدگار آسمانها و زمين گردد بلكه تعقلي كه در سايه لطف پروردگار انساني باشم شايسته بندگي خدا.

دیدگاه شما

*