اهمیت تدبیر زیرکانه

صخره سرخ فیلمی در مورد یک نبرد مشهور در دوران ۳ امپراطوری در چین است. این نبرد بین سائو سائو با ۸۰۰۰۰۰ سرباز و لیو بی و هم پیمانش سان گوان با سپاهی کمتر از ۱۰۰۰۰۰ سرباز می باشد.

با وجود نابرابری و تعداد بیشتر سربازان سائو سائو، لیو بی و سان گوان سرانجام در این نبرد به پیروزی رسیدند. یکی از دلایل موفقیت در این نبرد نقش یک مشاور به نام جوگه لیانگ است.

جوگه لیانگ با زیرکی خود و تاکتیک های مدبرانه اش بارها و بارها موقعیت را به نفع سپاه خود تغییر داد. یکی از تکنیک ها که قابل تامل می باشد زمانی است که از او خواسته شد تا ۱۰۰۰۰۰ تیر برای کمانداران فراهم کند. برای تکمیل این کار ۱۰ روز به جوگه لیانگ وقت داده شد ولی او با اعتماد به نفس کامل برای انجام این کار تنها سه روز درخواست کرد.

پس از دو روز، حتی یک تیر هم ساخته نشد. تنها کاری که انجام می داد این بود که کنار رودخانه بنشیند و مراقب وضع آب و هوا باشد و انتظار قایق هایی که درخواست کرده بود را بکشد.

وقتی قایق ها رسیدند، به آنها فرمان حمله به دشمن را داد. رودخانه کاملا مه آلود بود و دشمن به درستی قادر به تشخیص تعداد قایق هایی که در حال حمله هستند نبود، جوگه لیانگ در ابتدا با تعدادی کماندار دشمن را مورد حمله قرار داد- اما دشمن بسیار قویتر بود و این حمله را با شدت بیشتری پاسخ داد. کمانداران دشمن قایق های جوگه لیانگ را آماج تیرهای خود قرار داده و غرق تیر کردند.

حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟ تمام قایق های جوگه لیانگ با سربازان حصیری و پوشالی پوشانده شده بود بنابراین او توانست تمام تیرهایی را که به سمت این قایق ها پرتاپ شده بود جمع آوری کند. وقتی سرانجام پس از شکست در این نبرد به خانه برگشت، با خود ۱۰۰۰۰۰ تیر درخواست شده را به همراه آورد که حتی یکی از آنها را هم خود نساخته بود.

تماشای این فیلم به درک موضوع هوشمندی کمک فراوانی خواهد کرد. افرادی که هوشمندانه عمل می کنند نسبت به افرادی که تنها سخت تلاش می کنند، با تلاش کمتر به موفقیت های بیشتری دست پیدا می کنند.

درباره محمد رضا

علاقمند به دانايي و تفكر البته نه از نوعي كه تبديل به بمب اتم براي نابودي ابناء بشر شود و نه تفكري كه منجر به نفي آفريدگار آسمانها و زمين گردد بلكه تعقلي كه در سايه لطف پروردگار انساني باشم شايسته بندگي خدا.

دیدگاه شما

*