۱۷ عادت بی حاصل و مخرب که بهتر است آنها را ترک کنید (قسمت نخست)

زندگی روزمره ما مملو از فعالیت های بی حاصلی است که معمولاً چه به صورت آگاهانه و بعضا بدون آگاهی از روی عادت انجام می دهیم. این موارد از کارایی و اثربخشی ما را از آن حدی که توانایی اش را داریم می کاهد. 

بدیهی است که، تنها تهیه فهرستی از این عادت ها کافی نیست. به این خاطر، به شما توصیه می کنم مطلب (چگونه عادت های ناپسند خود را ترک کنیم) را مشاهده کنید. این مطلب مبانی ارزشمندی را در جهت تغییر عادت های ناپسند و جایگزینی انها با عادت های پسندیده را در اختیار شما می گذارد.

در این جا به ۱۷ عادتی که بهتر است آن ها را ترک کنید اشاره می نماییم:

۱٫ اخذ اطلاعاتی که مورد نیاز نیستند

تا جایی که می توانید نام خود را از لیست های درخواست تبلیغات اینترنتی پاک کنید. به این گونه از ورود ایمیل های غیر ضروری جلوگیری کنید. همچنین از تماشای اخبار خودداری کنید. اگر خبر بسیار مهمی وجود داشته باشد حتی اگر اخبار نبینید، توسط دیگران به شما می رسد!

۲٫ تصمیم گیری در مورد زندگی تان را بدست دیگران ندهید

استیو جابز درست گفته است: “وقت شما بسیار محدود است، پس آن را با زندگی کردن به گونه ای که نیستید و نمی خواهید، هدر ندهید”.

بله! عمرتان را با زندگی به جای فردی که دیگران می خواهند باشید اما نیستید هدر ندهید! شما خود را می شناسید و خجالت آور است که تنها به خاطر رضایت دیگران زندگی کنید. البته به نصایح دیگران گوش دهید و آن ها را تحلیل نمایید، اما از اشخاصی که می گویند نمی توانید به رؤیاهایتان برسید، چیزی که می خواهید غیر ممکن است و یا دیدتان احمقانه است دوری کنید. شما در قلبتان می دانید که این سخنان واقعیت ندارد.

۳٫ کمال گرایی

هر چند که تلاش برای بی عیب و نقص بودن کار ها جز اصول برخی از ماست، باید بگوییم که این امر در حقیقت تلف کردن وقت و انرژی اضافه است. به جای این که زمان زیادی را صرف کلنجار رفتن با کاری نمایید، یک لیست از مواردی که می خواهید در پایان کار به آن ها برسید تهیه کنید. هنگامی که تمام موارد نوشته شده انجام شد، آن را کار را تمام شده بدانید و به کار های دیگر برسید.

۴٫ انجام دادن چند کار به صورت همزمان

در یک زمان چند کار را با هم انجام ندهید. این موجب می شود که تمرکزتان بر کارهای مختلف پخش شود و به نتیجۀ دلخواه نرسید. کار هایی که به این شیوه انجام می شوند کم سرعت و پر اشتباهند. به جای آن تمرکزتان را روی یک کار بگذارید تا آن را سریع تر انجام دهید و بعد برای کارهای بعدیتان زمان بگذارید.

۵٫عدم توجه به وضعیت فیزیکی

شما باید بیشترین تلاش را برای مراقبت از بدنتان بکنید. غذاهای مغذی بخورید، به طور مرتب ورزش کنید و خواب کافی داشته باشید. اگر این کار ها را انجام دهید کیفیت زندگی تان به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

۶٫ قول دادن های زیاد

“بله” و “باشه” گفتن های خود را کنترل کنید. اگر احساس می کنید بیش از حد کار بر سرتان ریخته است، خودخواه باشید و “نه” بگویید. و در مورد آن احساس بدی نداشته باشید.

اگر شخص مقابل حق درخواست چیزی را از شما دارد، شما هم به همان اندازه حق نپذیرفتن آن را دارید.

 ۷٫   تصور این که بیشتر همیشه بهتر است

لزوماً بیشتر همیشه به معنای بهتر نیست. در حقیقت در بسیاری از شرایط کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد. سعی کنید بر روی یک زمینه تمرکز کنید و در آن پیشرفت نمایید. به عنوان مثال به جای اینکه تلاش کنید ۱۲ مهارت مختلف را یاد بگیرید و در خود تقویت کنید برای کسب مهارتی تلاش کنید که بیشترین بازده مثبت را برای شما داشته باشد.

تمرکز بر روی چیزی که پاداش بزرگتری را در بر خواهد داشت راهکار ارزشمندی است که می توانید در زندگی به کار ببندید.

۸٫ دیر کردن بر سر قرار ها

از هدر دادن وقت دیگران دست بکشید. نه تنها تصویر بدی از خود ارائه می دهید، بلکه تمام برنامه های زمانی فرد مقابل را به هم می ریزید. برنامه تان را طوری تنظیم کنید که ۱۵ دقیقه زودتر بر سر قرار حاضر شوید به این صورت دیگر هیچ گاه دیر نمی کنید.

۹٫ ساکن ماندن در زمانی که باید سوالی را مطرح کنید.

زمانی که در نقطه ای از انجام کار گرفتار شده اید و دیگر قادر به ادامه حرکت برای به پایان رساندن آن نیستید، حتما لازم است تا با فرد دیگری صحبت و مشورت کنید. پرسیدن در مورد چیزی که نسبت به آن آگاهی ندارید نشان از نادان و ابله بودن شما نیست در عوض فردی که با وجود عدم آگاهی نسبت به یک موضوع همچنان برای پرسیدن تلاش نمی کند فرد کاملا نادانی است . (یادمان باشد ندانستن عیب نیست، نپرسیدن عیب است)

 ۱۰٫عدم تکمیل کارها

بسیاری از افراد کاری را شروع کرده و هرگز آن را تمام نمی کنند. البته ممکن است به دلایلی که کنترل آن ها در دست شما نیست کار به تعویق بیافتد؛ اما در اکثر مواقع این گونه نیست و شما مسئول به اتمام رساندن کار هستید.

برنامه ریزی کنید. کار را به قسمت های کوچکتر شکسته و برای هر روز کار تعریف نمایید. (از ابتدا برنامۀ یک ماهتان را طرح ریزی نکنید). به این گونه در نهایت کار تکمیل می شود.

۱۷ عادت بی حاصل و مخرب که بهتر است آنها را ترک کنید (قسمت پایانی)

درباره محمد رضا

علاقمند به دانايي و تفكر البته نه از نوعي كه تبديل به بمب اتم براي نابودي ابناء بشر شود و نه تفكري كه منجر به نفي آفريدگار آسمانها و زمين گردد بلكه تعقلي كه در سايه لطف پروردگار انساني باشم شايسته بندگي خدا.

دیدگاه شما

*