۷ روش برای بهبود مهارت های مکالمه

بهترین روش برای برقراری ارتباط با دیگران و افزایش کیفیت روابط، مکالمه است. تمام افراد توانایی انجام مکالمه را دارند ولی تعداد کمی از آن ها سلیس و کاریزماتیک هستند.

در این متن به ۷ روش آسان و کاربردی برای افزایش مهارت های مکالمه اشاره می نماییم:

۱- به آرامی سخن بگویید

سخنوران ماهر در زمان سخن گفتن عجله نمی کنند. قبل از سخن گفتن برای تأمل راجع به سخنانشان وقت می گذارند. و به گونه ای عمل می کنند که انگار زمان بسیار زیادی برای سخن گفتن دارند. به این ترتیب متمرکز و گزیده سخن می گویند.

۲- تماس چشمی بیشتری برقرار نمایید

اکثر افراد در حدود ۳/۲ زمان سخن گفتن و یا کمتر، تماس چشمی برقرار می کنند. ولی برقراری ارتباط از طریق چشم باید کمی بیشتر باشد تا علاقه به موضوع و حس اعتماد به نفس را در تعامل بین افراد منتقل نماید.

۳- به جزئیات توجه نمایید

افرادی که در سخن گفتن توانایی بالایی دارند؛ به جزئیاتی دقت می کنند که افراد با مهارت های متوسط در نظر نمی گیرند. آن ها در زمان مکالمه از این جزئیات استفاده می کنند. نکات ظریفی مثل انگشتر زیبایی که طرف مقابل در دست دارد، لهجه به خصوص و یا تن صدای آن ها. در حین مکالمه، این نکات را درمی یابند و با ظرافت به آن ها اشاره می نمایند. و این اشاره به این ویژگی ها موجب تحت تأثیر قرار دادن افراد می شود.

۴- از اشخاص تعریف های منحصر به فرد انجام دهید

تمام افراد برای بدست آوردن توجه شخص مقابلشان، می توانند از او تعریف کنند. افرادی که شخصیت کاریزماتیک دارند، قادرند نکاتی فراتر از ویژگی های ظاهری را دریابند و تعریف های منحصر به فردی از شخص مقابل انجام دهند. اینکار موجب می شود تا شخص بیشتر تحت تأثیر قرار گیرد و حتی به نکاتی در مورد خودش پی ببرد که قبلاً از وجود آن ها آگاه نبوده است!

۵- احساسات خود را بیان کنید

به ندرت پیش می آید که اشخاص، احساسات خود را در مورد هر مسئله به خصوص بیان نمایند. مخصوصاً در هنگام مکالمه با افرادی که از قبل نمی شناسند. با اینکه هنوز این شیوۀ مکالمه در جامعه معمول است اما بهتر است فقط به بیان واقعیت ها نپردازید، زیرا شما یک گوینده اخبار نیستید! بهتر است راجع به این حقایق، نظرات و احساسات خود را بیان کنید و به یاد داشته باشید که این شیوۀ ارتباطی بهتری با افراد است.

۶- دیدگاه های جالبی ارائه دهید

اینکه در مورد اخبار و یا واقعیات سخن بگویید کار ساده ایست. اما سخنگویان ماهر دربارۀ مسائل جالب و تازه سخن می گویند. بنابراین بهره مندی از دانش روانشناسی و یا جامعه شناسی و استفاده از آن در زمان مناسب در مکالمات، یکی از اصول برقراری ارتباطِ مؤثر است.

۷- از بهترین لغات استفاده کنید

توانایی سلیس سخن گفتن، به این بستگی دارد که بتوانید از لغات صحیح و دقیقی برای بیان احساس و یا تفکراتتان استفاده نمایید. دایرۀ لغات خود را بصورت مستمر گسترش دهید و شیوه برقراری ارتباط را بصورت صحیح تمرین نمایید. با این روش می توانید عقاید و تفکرات خود را به وضوح بیان کنید.

و در آخر باید بگوییم که مهارت های مکالمه در کوتاه مدت بدست نمی آید؛ نیازمند تمرین و توانایی یادگیری سریع از تجربیاتمان است.

ارسال شده توسط: بنفشه

دیدگاه شما

*