چگونه می توان درس زندگی آموخت

اگر در محیط دانشگاه قصد یادگیری موضوعی را داشته باشید روش های ساخت یافتهزندگی نامه ای برای انجام آن وجود دارد. به عنوان مثال برای یادگیری علم اقتصاد، در گام نخست باید با کتاب مبانی اقتصاد شروع کنید ابتدا آن را با دقت مطالعه کرده و سپس به انجام تکالیف و وظایف مورد نظر خواهید پرداخت و همین طور ادامه خواهید داد. اگر این مسیر را دنبال کنید، کم و بیش درک آن موضوع تضمین خواهد شد.

اما در مورد زندگی چطور؟ چطور می توانیم در مورد زندگی بیاموزیم؟ چگونه می توانیم بهترین راه و روش زندگی را بیاموزیم؟

از نظر من این مهم ترین موضوعی است که هر شخصی باید بیاموزد، هنوز هم هیچ برنامه آموزشی مناسبی در این مورد نیست حتی اگر هم چنین برنامه ای موجود باشد شک دارم که به قدر کافی خوب و مناسب باشد

بنابراین باید چه کار کرد؟

به عقیده من یکی از بهترین راه ها برای یادگیری در مورد زندگی، مطالعه زندگی افراد موفق و استثنایی است که در زندگی خود و دیگران تغییرات خارق العاده ای بوجود آورده و تاثیر زیادی داشته اند. به دنبال افرادی باشید که در زندگی دستاوردهای مادی و معنوی بزرگی داشته اند و از آنها، راه دستیابی به این موفقیت ها را بیاموزید و اینکه آنها چگونه این کار را انجام داده اند و از چه راهی به آن رسیده اند؟ زندگی نامه و سرگذشت آنها را با دقت مطالعه کنید. و همین دلیل شور و اشتیاق من برای مطالعه زندگی نامه افراد موفق می باشد. از نظر من زندگی نامه افراد موفق یکی از بهترین کتاب هایی است که ارزش مطالعه کردن را دارند.

به چه دلیل باید زندگی نامه افراد را مطالعه کنید؟

از طریق مطالعه زندگی نامه افراد مزایای بیشماری نصیب شما خواهد شد. در اینجا به چند مورد آن اشاره می کنیم:

۱٫ مطالعه زندگی نامه افراد به شما در شناخت موانع و اجتناب از گرفتار شدن در آنها کمک خواهد کرد

در مسیر دستیابی به موفقیت چاله های زیادی وجود دارد. به جای اینکه به سخت ترین شکل از آن درس بگیرید، چرا از افرادی که قبل از شما گرفتار آن شدند درس نمی گیرید؟ مطالعه زندگی نامه افراد راه های اشتباه و مسیرهای منجر به شکست افراد قبلی را به شما خواهد آموخت که از طریق آن می توانید در گام نخست به دام آنها گرفتار نشوید.

بسیار خوب، اجتناب از شکست به طور کامل، امری غیرممکن است، اما همین موضوع باعث صرفه جویی زیادی در زمان گرانبهای شما خواهد شد.

۲٫ مطالعه زندگی نامه افراد به شما در مورد چگونگی پاسخگویی در زمان شکست خواهد آموخت

اهمیتی ندارد که چقدر خوب تلاش کردید، هنوز هم شکست خواهید خورد. این موضوع غیر قابل اجتناب است (اگر هرگز هیچ شکستی را تجربه نکرده اید، شاید اصلا هدفی را دنبال نکرده اید). بنابراین یادگیری شیوه ی پاسخگویی به شکست و داشتن احساس مسئولیت حتی مهم تر از یادگیری در مورد موانع می باشد.

انسان های بزرگ می توانند در این مورد به شما بسیار بیاموزند. فکر می کنید چرا؟ به این خاطر که یکی از مهمترین دلایل بزرگی آنها روشی است که برای پاسخگویی در برابر شکست ها دارند. به این معنی نیست که اینگونه افراد هرگز شکست نخورده اند. یعنی اینکه به درستی در موقغیت هایی که شکست را تجربه می کنند به درستی پاسخگو هستند. مطالعه زندگینامه آنها شما را برای داشتن طرز فکر درست درباره شکست یاری خواهد رساند بنابراین شما هم می توانید به درستی پاسخگو باشید.

۳٫ مطاله زندگینامه افراد ذهن شما را به سوی فرصت ها و امکانات موجود باز خواهد کرد

این یکی از مهمترین موضوعات درباره مطالعه زندگینامه افراد می باشد. اغلب اوقات خیلی سطحی و ناچیز فکر می کنیم و حودمان را محدود می کنیم. شاید فکر می کنیم که هرگز قادر به انجام کارهای بزرگ در زندگی خود نیستیم.

اما حقیقت این است که هر چیز بزرگی در این دنیا از یک نقطه کوچک و اقدامی ناچیز و یک قدم کوتاه آغاز شده است. به عنوان مثال فروشگاه وال مارت زمانی تنها مغازه ای کوچک در شهر کوچکی بود. چه کسی فکر می کرد تنها چند سال بعد تبدیل به یکی از بزرگترین کسب و کارها در دنیا گردد؟ مطالعه داستان اینگونه موفقیت ها که از نقطه صفر آغاز شده و شروع به رشد و پیشرفت کرده است و دنیایی را تحت تاثیر خود قرار داده اند واقعا الهام بخش است.

همین امروز کاری که به نظر کوچک و جزیی می باشد را انجام دهید. ممکن است هرگز تصور نکنید که روزی ننایج عظیمی را برای شما در بر خواهد داشت. اما مطالعه زندگینامه این افراد ذهن شما را به سوی امکانات موجود باز خواهد کرد. و همین امر الهام بخش شما برای داشتن رویاهای بزرگ می باشد.

باید امروز کاری را به انجام برسانید که به نظر کوچک و شاید بی اهمیت باشند. همین الهام بخش شما برای داشتن رویاهای بزرگ می باشد.

۴٫ مطالعه زندگینامه افراد شما را با اصول  قواعد با ارزش و مهمی در زندگی آشنا خواهد کرد.

در پس هر انسان فوق العاده ای اصول فوق العاده ای نهفته است. که آنها با این اصول زندگی می کنند و این دلیل فوق العاده بودن آنهاست. و پیروی از همین اصول و قواعد است که آنها را در بین افراد جامعه تبدیل به انسان های برجسته ای می کند

مطالعه زندگینامه اینگونه افراد می تواند اصول فوق العاده ای را به شما بیاموزد. بعضی اوقات به طور واضح و شفاف قابل درک نیست اما به کمک مطالعه دقیق تر زندگی آنها می توانید به اکتشاف اصول ناپیدای زندگی این اشخاص که آنها را به حرکت واداشته بپردازید.

حقیقت این است که موفقیت ماندگار از اعماق وجود شما نشأت خواهد گرفت، نه از راه دیگری، به همین علت است که این اصول گنج های با ارزشی هستند. در زمان مطالعه زندگینامه افراد با تمرکز کامل این کار را به انجام برسانید و تلاش کنید تا درس هایی را که از آن می آموزید در زندگی خود به کار ببندید. پس از آن زندگی شما هم خارق العاده خواهد بود و همه اینها از اعماق وجود شما شروع خواهند شد.

 

درباره محمد رضا

علاقمند به دانايي و تفكر البته نه از نوعي كه تبديل به بمب اتم براي نابودي ابناء بشر شود و نه تفكري كه منجر به نفي آفريدگار آسمانها و زمين گردد بلكه تعقلي كه در سايه لطف پروردگار انساني باشم شايسته بندگي خدا.

دیدگاه شما

*