قدرت سخن

همه ی افراد برای بیان افکار و احساسات خود در حال استفاده از کلمات هستند. نرم یا خشن ، با معنی یا بی معنی… به هر حال کلمات خیلی ساده بر زبان جاری می شوند. مردم ، دیگر صبر و تحمل و میل به توجه کردن به کلمات و تأثیر آن ها بر خودشان را ندارند. حتی به جرأت می توانم بگویم که دیگر امروزه هیچ گونه احترام و علاقه ای نسبت به سخنان باقی نمانده است. آن ها به یک حقیقت نا مرئی تبدیل شده اند. ما هنگامی که نفس می کشیم ، به طور اتوماتیک از کلمات استفاده می کنیم.

به نظر می رسد فقط تعداد بسیار کمی از افراد قِلِق تأثیر قدرتمند کلمات روی خودشان یا دیگران را می دانند. تا حالا شده از برآمدن از پس شرایط دشوار یا فعالیت های بلند مدت در زندگی متعجب شوید؟ چرا به نظر می رسد که ما امروز هیچ انرژی ای نداریم و بسیار بد بینانه می اندیشیم اما فردا نیروی لازم برای ادامه دادن را به دست می آوریم؟؟

قدرت درونی ما ، از استراتژی پشتیبان کننده ای که برای خود ساخته ایم پدیدار می شود. این استراتژی از جمله های مثبتی مانند ” من قوی هستم” ، ” من می توانم” و ” من  قادر به انجامش هستم ” استفاده می کند. این ساختار درونی مانند یک دستور به ضمیر نا خودآگاه ما عمل می کند. نتیجه ی آن جمله ها خود به خود و بدون حتی دانستن یک چیز جدید یا نیاز به انرژی و داشتن حالت مثبت ، در ما به وجود می آید.

این روش مانند یک معجزه عمل می کند. تنها با انتخاب کلمات قدرتمندی که ما را وادار به ادامه دادن و پرهیز از در هم شکستن کارها  بکنند. اما ما نباید از این ایده که این کلمات باید بر اساس اعتماد به نفس و صداقت با خود باشند ، بگذریم. این به این معنی است که ما باید یک تصویر واقعی از قابلیت های خود در ذهن ایجاد کنیم ، به این ترتیب می توانیم از فریب دادن خود جلوگیری کنیم.

حتی اگر بعضی اوقات از تأثیر کلمات بر خود ، آگاه نباشیم ، به نظر می رسد که آن ها بی سر و صدا بر ذهن ما اثر می گذارند. تمام کاری که ما باید بکنیم این است که نسبت به کلماتی که برای بیان افکار خود و کمک به حالت مثبت روحیه ی خود انتخاب می کنیم ، آگاه باشیم. “این را در ذهن خود داشته باشید که حتی کوچک ترین کلمه نیز می تواند تأثیر به سزایی روی رفتار شما بگذارد.” _ روان شناس (Nicoleta Cramaruc)

چند وقت پیش یک نفر که خیلی به من نزدیک بود و تجربه ی خوبی از زندگی داشت ، راز یک زندگی قدرتمند را برای من فاش کرد. “موفقیت در زندگی قطعاً بر دو عقیده استوار است : اول داشتن اطلاعات صحیح در زمانی که به آن اطلاعات نیاز داریم ، دوم آگاه بودن از کلماتی که بر روی دیگران تأثیر می گذارند.”

انسان های هزاره ی سوم باید با احساسات دیگران با دقت بیشتری برخورد کنند و جمله های خود را با حسن نیت به کار برند. رفتار کردن با حسن نیت یک اصل رواج یافته توسط مدارک بین المللی مربوط به حقوق بشر و آزادی های بنیادی است.

هیچ می دانید گفته های شما می توانند حالت یک فرد دیگر را تغییر دهند و در یک لحظه او را شاد یا غمگین کنند؟ گفته های ما در زندگی دو جنبه دارند :

جنبه ی مثبت :  سخنانی که از ته قلب گفته می شوند اثرات التیام بخشی دارند. گاهی اوقات ارزش یک کلمه ی “خوب” بیشتر از صد ها کردار نیک و مثبت است. جالب ترین قسمت زمانی است که شما تأثیر معجزه آسای جملات خود را در بهبود رفتار شریکتان مشاهده می کنید. استفاده از بار مثبت یک کلمه در صحبت های روان شناختی ، در سطح نا خودآگاه ذهن تأثیر می گذارد و مشکلات شناخته شده توسط ذهن را بهبود می بخشد و به ضمیر خودآگاه علامتی از احساس خوب می فرستد.

جنبه ی منفی : این مکانیزم ممکن است برعکس نیز عمل کند. حتی وقتی ما می دانیم که باید از مبادله ی کلمات منفی خود داری کنیم ، انجام این کار با وجود برقراری ارتباط و تبادل نظر با افراد بسیارزیادی در روز ، بسیار دشوار است. متأسفانه خیلی از افراد با به کار بردن کلماتی با اثرات مخرب در حال بازی کردن با ذهن مردم هستند. و آن ها این کار را برای سرگرمی یا حتی بدتر ، برای رسیدن به انگیزه ی غیر عادی خود انجام می دهند.

“زندگی خود را به وسیله ی این ۳ توصیه به پیش ببرید : ۱- مثبت اندیش باشید. ۲- مثبت رفتار کنید. ۳- از کلمات مثبت استفاده کنید.” روان شناس – Nicoleta Cramaruc

ارسال شده توسط: آیلر

دیدگاه شما

*