چرا فقدان خود دوستی می تواند مشکل ساز باشد

وقتی در مورد خود دوستی صحبت می کنیم منظور ما خودپسندی و غرور یا خود شیفتگی نیست، بلکه داشتن یک احساس مثبت نسبت به خود می  باشد. این به معنی عزت نفس و پذیرش خود می باشد که ما در اینجا به آن اشاره خواهیم کرد.

خود دوستی یا عزت نفس به چه معناست؟

همه ما در زندگی مرتکب اشتباهاتی شده ایم اما به همان اندازه دارای استعدادهای ویژه ای هستیم. برای اینکه تمام این موارد را یک جا جمع کنید و خودتان را فردی شایسته، ارزشمند ببینید و برای اینکه قادر به تجربه هیجاناتی از قبیل افتخار ناشی از توانایی دستیابی به موفقیت باشید. خود دوستی باور این موضوع است که شما لایق دوست داشته شدن از طرف دیگران هستید.

بر طبق نظر آقای آبراهام مزلو روانشناس معروف که سلسله مراتب نیازهای انسان را تنظیم کرد، عزت نفس پیش نیاز حیاتی برای ما در جهت تحقق استعداد های نهانی است، که مزلو آن را خودشکوفایی نامید.

خود شکوفایی تنها در صورتی امکان پذیراست که شما باور و اعتقاد قلبی داشته باشید که توانایی تحقق بخشیدن به آن را دارید.

خود دوستی چه مزیتی برای ما دارد

خود دوستی نه فقط تعیین کننده افکار ما در مورد خودمان است بلکه  همچنین  تعیین کننده افکار دیگران نیز هست و اینکه چگونه نسبت به دیگران عکس العمل نشان می دهیم. اگر توانایی پذیرش خود و همچنین دوست داشتن خود را داشته باشید، در نتیجه می توانید دیگران را بیشتر و بیشتر دوست داشته و بپذیرید.

اگر در فضایی قرار دارید که می توانید اشتباهاتی که مرتکب می شوید را ببخشید، خود را درک کنید، دلسوز باشید و به خود احترام بگذارید، بهتر می توانید احساسات ارزشمند مشابهی را در ارتباط با دیگران داشته باشید.

وقتی خود را فرد ارزشمندی در نظر می گیرید، با خوشبینی‌،‌ احساس مثبت و اعتماد به نفس بیشتری می توانید با زندگی و فشارهای آن روبرو شوید. این طور نیست که فقط یک فرد بتواند در زمینه مادی موفق باشد بلکه همچنین می تواند در زمینه های عاطفی، روحی و خلاقیت نیز به موفقیت برسد.

چرا فقدان خود دوستی می تواند مشکل ساز باشد.

افرادی که از عزت نفس پایینی برخوردارند ممکن است بیش از حد از خود انتقاد کنند و تلاش های خود را ضعیف و ناچیز ارزیابی کنند. بگذارید به صورت کاملا واضح و مشخص بیان کنیم که این بهانه ای برای متوسط بودن نیست فقط پذیرش توانایی های واقعی بیشماری است که داریم و انجام بهترین کار ممکن با وجود تمام محدودیت هاست و احساس افتخار از انجام بهترین کارها.

بدبینی و منفی گرایی یک نوعی از ناتوانی است و حتی یک نوع بی میلی نسبت به احساس لذت در زندگی است که می تواند نتیجه عزت نفس پایین باشد. عدم توانایی در برخورد مناسب حتی با انتقادات مثبت و همچنین داشتن حساسیت بیش از حد نسبت به حرف های دیگران علامت و نشانه ای از کمتر دوست داشتن خود است.

افرادی که احساس خود دوستی کمتری دارند بیشتر تمایل دارند در شرایط مختلف پاسخ مثبت بدهند نه فقط به این خاطر که قصد کمک دارند بلکه به این خاطر که تحمل احساس عدم پذیرش از سوی دیگران و بی اعتبار شدن را ندارند و اشتیاق غیر معقولی برای خشنود کردن دیگران دارند.

احساس خود دوستی ضعیف می تواند باعث احساس دشمنی نسبت به دیگران بشود به همین خاطر وقتی از خودتان نا امید باشید و احساس یأس کنید چگونه می توانید دیگران را خوشنود و راضی کنید؟ و در این صورت هرگز قادر به بخشش خود و دیگران بابت اشتباهات مرتکب شده نخواهید بود

فقدان خود دوستی باعث بروز پیامدهای مختلفی مرتبط با تصویر شخصی خواهد شد و حتی می تواند باعث اعتیاد، مشکلات مرتبط با روابط بین فردی و رفتارهای خود تخریبی گردد. و تنها زمانی که احساس عزت نفس کافی داشته باشید می توانید از برقراری ارتباطی تمام و کمال با دیگر افراد و دنیای پیرامون خود لذت ببرید.

درباره محمد رضا

علاقمند به دانايي و تفكر البته نه از نوعي كه تبديل به بمب اتم براي نابودي ابناء بشر شود و نه تفكري كه منجر به نفي آفريدگار آسمانها و زمين گردد بلكه تعقلي كه در سايه لطف پروردگار انساني باشم شايسته بندگي خدا.

دیدگاه شما

*