آموزه ای از تاریخ: به دنبال راه های ساده نباشید

 وقایع تاریخی می توانند نکات ارزندۀ بسیاری به ما بیاموزند. در طی تاریخ افراد تصمیمات خوب و بدی گرفته اند و ما شاهد عواقب تصمیمات آن ها هستیم. عواقبی که غیر از خودشان، گریبان دیگران را نیز گرفته است. هر کدام از وقایع خوب یا بد می تواند برای ما درس عبرتی باشد تا در زندگیمان تجدید نظر کنیم.

شاید خواندن سرگذشت الکساندر سوروس امپراطور رُم در سالهای ۲۰۵ تا ۲۳۵ میلادی، برایتان جالب باشد. زیرا ترور وی یکی از مهمترین علل بحران در قرن سوم میلادی بوده است. بر طبق تاریخ،  او توسط ارتش خودش ترور شد! اما چطور ممکن است یک امپراطور توسط افراد خودش به قتل برسد؟ پاسخ این است:  راه ساده ای را برگزید و ارتشِ او با این روش موافق نبود.

قبایل ژرمن، در زمان امپراطوری سوروس به رُم حمله کردند. امپراطور رُم برای مقابله با این حمله، ارتش خود را برای نبرد آماده کرد. ولی در زمان رویایی ارتش با دشمن، امپراطور تصمیم گرفت تا دشمن را بِخرد و آنها را از ادامه نبرد منصرف نماید. در واقع سوروس با استفاده از ثروت امپراطوری به جای مواجهه با دشمن، راه آسان را برگزید.

این تصمیم خشم ارتش وی را برانگیخت و در نهایت تصمیم گرفتند تا امپراطور خود را به قتل برسانند.

داستان غم انگیز و آموزنده ای است؛ با خواندن آن می آموزیم که “راه ساده را انتخاب نکنیم“. در واقع زمانی که به مشکلی برمی خوریم به دنبال میانبر نباشیم. ممکن است که راه های ساده و کوتاه، جذاب به نظر برسند، اما فاقد خطر نخواهند بود. بهتر است که با مشکلات رو به رو شویم و کار صحیح را انجام دهیم. ممکن است طولانی و سخت به نظر برسد، اما پاداش ارزشمندی خواهیم گرفت.

در اینجا به ۲ پاداش اصلی مواجهه با مشکلات اشاره می نماییم:

  •  موفقیت پایدار با انتخاب راه ساده ممکن است فکر کنید به هدفتان رسیده اید، اما به یاد داشته باشید که این موقعیت پایدار نخواهد بود. از آنجایی که انتخاب راه ساده به معنی عدم حل ریشه ای مشکلات است؛ هر لحظه امکان بازگشت مشکل وجود دارد. از طرف دیگر اگر با انتخاب راه سخت تر مشکل را بصورت ریشه ای برطرف نمایید، به موفقیت پایدارتری دست خواهید یافت.
  •  کسب احترام دیگران زمانی که افراد می بینند که چگونه کنترل مشکلات را در دست دارید، به شما احترام می گذارند. آنها به شما و عملکردتان می نگرند و مهارت های زندگی می آموزند. حتی ممکن است برایشان تبدیل به یک منشأ الهام شوید.

شاید تاریخ به خودی خود جذاب نباشد، اما درسهای ساده ای مانند این، می توانند شما را از ارتکاب اشتباهات فاحش نجات دهند. به خاطر داشته باشید که همچون امپراطور رم راه ساده را انتخاب نکرده و سعی کنید با مشکلات مستقیماً مبارزه کنید.

ارسال شده توسط: بنفشه

دیدگاه شما

*