هفت + ۱ گام موفقیت

هفت گام موفقیتبه طور خلاصه در یک فرایند هفت مرحله ای شما با یک تصمیم آغاز کزده، هدفی را بر روی کاغذ آورده و برای آن ضرب الاجل تعیین می‌کنید سپس لیستی از فعالیت هایی که برای رسیدن به این هدف لازم است که به انجام برسانید یادداشت کرده سازماندهی و اولویت بندی می کنید و در آخر به صورت روزانه اقداماتی را تا تحقق یافتن آن هدف انجام می‌دهید. خودتان را موظف کنید تا کاری را که می‌دانید لازم است انجام دهید تا جزو بهترین افراد در زمینه فردی و شغلی باشید انجام دهید.

بهترین تعریف برای تادیب نفس این است که: « تادیب نفس توانایی شما برای موظف کردن خود نسبت به انجام یک کار در زمان مشخص بدون توجه به این موضوع که آیا به این کار علاقه ای دارید یا خیر می‌باشد.» انجام کاری که به آن علاقه دارید کار ساده ای است. این زمانی است که شما علاقه ای به انجام دادن فعالیت مورد نظر ندارید و خود را مجبور به انجام کاری می‌کنید که زندگی شخصی و شغلی شما را در یک مسیر رو به جلو قرار خواهد داد. این کدام تصمیم است که برای قرار گرفتن در حد اعلای رشته خود باید بگیرید. هر چه که هست همین امروز تصمیم بگیرید و شروع کنید (فردا خیلی دیره) همین کار به تنهایی می تواند مسیر زندگی شما را متحول کند.

هفت گام موفقیت 

۱- تصمیم بگیرید که دقیقا چه می خواهید.

گام شماره یک، تصمیم بگیرید در هر یک از حوزه های زندگی چه می‌خواهید. تصمیم شما باید مشخص و با معنی باشد به جای اینکه عمومی و نامشخص باشند که باعث سردرگمی شما شوند.

۲- اهداف خود را بر روی کاغذ یادداشت کنید.

گام دوم این است که اهدافتان را بطور واضح و با جزییات کامل روی کاغذ یادداشت کنید. هدفی که نوشته نشده است اصلا وجود ندارد. چنین هدفی  آرزوی محالی بیش نیست و هیچ نیرویی برای تحقق بخشیدن  در پشت آن وجود ندارد. البته در حال حاضر با وجود برنامه های رومیزی و برنامه های قابل استفاده در گوشی های هوشمند بدون نیاز به  قلم و کاغذ می توانید اهداف خود را ثبت کنید

۳- برای خودتان ضرب الاجل مشخص کنید.

در گام سوم برای اهداف خود ضرب الاجل تعیین کنید. تعیین ضرب الاجل همانند یک نیروی محرکه در ضمیر ناخودآگاه شما عمل میکند. که به شما انگیزه لازم برای انجام فعالیت های ضروری جهت تحقق اهداف را خواهد داد اگر اهداف شما به قدر کافی بزرگ هستند ,می‌توانید آنرا به چند مرحله تقسیم کرده و برای رسیدن به هر قسمت,یک مهلت تعیین کنید. هیچوقت این مورد را به شانس واگذار نکنید.

۴- لیستی از کارهای ضروری تهیه کنید.

در گام چهارم لیستی از تمام فعالیت هایی که برای رسیدن به اهدافتان لازم است انجام دهید تهیه کنید.اگر در حین کار,باز هم چیز جدیدی به نظرتان رسید به لیست اضافه و آن را تکمیل کنید.

۵- لیست خود را سازماندهی کنید.

در گام پنجم لیست خو را به صورت یک برنامه درآورید. تصمیم بگیرید که چه کاری را باید اول و چه کاری را باید بعد از آن انجام دهید. تصمیم بگیرید که چه کاری از اهمیت بیشتری برخوردار است و چه کاری از اهمیت کمتری برخوردار است. و سپس طرح خود را بر روی کاغذ پیاده کنید. به همان روشی که تمایل دارید برای ساختن خانه رویایی خود طرح ریزی کنید.

۶- عمل کنید.

در گام ششم باید دست به کار شوید خود را مشغول کاری کنید که در این لحظه با توجه به برنامه و اولویت بندی ها مهمترین فعالیت برای رسیدن به اهداف مورد نظر شماست.

۷- هر روز طبق برنامه به سمت جلو حرکت کنید.

برای هر روز فعالیتی که شما را به سمت مهمترین اهداف سوق می‌دهد انجام دهید.  خود را موظف کنید و با انضباط کامل خود را موظف کنید که در طول سال در تمام ۳۶۵ روز به سمت تحقق اهداف حرکت کنید و گامی به سمت جلو بردارید.

با به کار بستن و پیاده کردن این فرمول به نتایج شگفت انگیزی خواهید رسید.

البته لازم است یک گام دیگر را هم به این هفت گام اضافه کنم و این گام که فکر می کنم بسیار مهم و نقش اساسی برای تحقق تمام اهداف و آرزو ها را ایفا می کند چیزی نیست جز توکل که اگر بخواهبم تعریف مختصر و مفیدی ار آن داشته باشیم،

حقیقت توکل این است که انسان بداند: مخلوق نه زیان می رساند و نه نفع و نه عطا می کند و نه منع، چشم امید از خلق برداشتن و به خالق دوختن هنگامی که چنین شود، انسان جز برای خدا کاری نمی‌کند، به غیر او امید ندارد، از غیر او نمی ترسد، و دل به کسی جز او نمی بندد، این روح توکل است.

البته با خواندن این مطلب نه شما تبدیل به انسان موفقی خواهید شد و نه تغییر رخ خواهد داد تنها با عمل کردن و دست به کار شدن و در نهایت توکل به خداوند است که شما را به تمام اهداف و آرزوها خواهد رساند.

 

درباره محمد رضا

علاقمند به دانايي و تفكر البته نه از نوعي كه تبديل به بمب اتم براي نابودي ابناء بشر شود و نه تفكري كه منجر به نفي آفريدگار آسمانها و زمين گردد بلكه تعقلي كه در سايه لطف پروردگار انساني باشم شايسته بندگي خدا.

دیدگاه شما

*