چگونه به کمک اصل ۲۰/۸۰ در زندگی با تلاش کمتر موفقیت بیشتری کسب کنیم

اصل 20/80

اصل ۲۰/۸۰

این قسمت اول از سری ۳ قسمتی درباره موفقیت بیشتر با تلاش کمتر با استفاده از اصل ۲۰/۸۰ است.

  •  قسمت اول: چگونه به کمک اصل ۲۰/۸۰ در زندگی با تلاش کمتر موفقیت بیشتری کسب کنیم
  •  قسمت دوم:چرا نباید در برابر اصل ۲۰/۸۰ مقاومت کنید.
  • قسمت سوم: ۳ اقدام ساده برای بکاربستن اصل ۲۰/۸۰ در زندگی

”سنت مرسوم این است که تمام تخم مرغ ها را در یک سبد قرار ندهید. طبق اصل ۲۰/۸۰ سبد را به درستی انتخاب کنید، تمام تخم مرغ ها را درون آن بچینید و مانند عقاب مراقب آنها باشید. “ ریچاردکخ

امروز قصد دارم درباره قدرتی که  با بکاربستن اصل ۲۰/۸۰ در زندگی به دست خواهید آورد با شما صحبت کنم. با وجود اینکه در ابتدا این اصل را در زمینه شغلی به کار بستم در حضور شما گواهی می دهم که این اصل در واقع در تمامی جنبه های زندگی اعم از روابط، تحقق اهداف، عواطف و احساسات، مدیریت زمان و … تاثیرگذار است و اینکه بکاربستن آن چه بهای ارزشمندی برای همه ما خواهد داشت.

خوب، اصل ۲۰/۸۰ چیست؟

تصور کنید شما مدیر عامل یک شرکت هستید و ۱۰۰ نفر نیروی فروش در اختیار دارید. تو دنیایی که همه چیز یکسان و برابر است، به طور طبیعی فرض شما بر این است که هر شخصی به تناسب، سهمی مساوی از فروش شما را به خود اختصاص می دهد. مثلاً ۲۰% کارکنان ۲۰% فروش شرکت را رقم می زنند، ۵۰% کارکنان ۵۰% فروش را رقم می زنند، و همین طور الی آخر.

بهرحال، چه می شد اگر به جای یک رابطه ۱به۱، متوجه می شدید ۸۰% از فروش شما در حقیقت توسط ۲۰% از کارکنان محقق شده است؟

اصل ۲۰/۸۰ به این صورت است که

این دقیقاً همان چیزی است که اصل ۲۰/۸۰ آن را عنوان می کند. طبق این اصل ۸۰% دست آوردها نتیجه ۲۰% اسباب هستند. این اصل اولین بار توسط پارتوکشف شد، یک اقتصاددان ایتالیایی به این موضوع پی برد که ۲۰% از مردمان ایتالیا کنترل ۸۰% از دارایی و اراضی را در دست دارند. ۲۰/۸۰ همچنین به عنوان “اصل پارتو” یا “اصل کمترین تلاش” نیز شناخته می شود.

نمونه هایی از اصل ۲۰/۸۰ در عمل

مواردی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد تنها تعداد کمی از صدها موردی است که درباره اصل ۲۰/۸۰ می توان عنوان کرد:

  • جمعیت: ۸۰% جمعیت انگلستان در ۲۰% شهرهای آن پراکنده شده اند.
  • منابع انرژی: ۷۰% انرژی جهان، ۷۵% فلزات، و ۸۵% الوار توسط ۲۰% کشورهای جهان به مصرف می رسد (البته مقداری کمتر از ۲۰% جمعیت جهان).
  • منابع طبیعی: ۸۰% مواد معدنی زمین در ۲۰ درصد سطح زمین ساخته می شوند.
  • ثروت و دارایی: ۸۵% دارایی هایی جهان در اختیار ۱۰% افراد می باشد.
  • جرائم: ۸۰% جرایم توسط ۲۰% مجرمان به وقوع می پیوندد.
  • کتاب ها: ۸۰% از مطالب مفید و ارزشمند کتاب ها را می توان از ۲۰% حجم کلی کتاب استخراج کرد.
  • تصادفات: حجم زیادی از تصادفات جاده ای توسط ۲۰% رانندگان به وقوع می پیوندد.
  • البسه: اکثر مواقع شما ۲۰% لباس های موجود در کمدتان را خواهید پوشید.
  • طلاق: بیشترین میزان طلاق بین ۲۰% اشخاص متاهل اتفاق می افتد.
  • آب و هوا: ۸۰% میزان بارندگی توسط ۲۰% ابرها صورت می گیرد.
  • مصرف: قسمت اعظم مصرف جهان توسط بخش کوچکی از محصولات صورت می گیرد (به عنوان مثال مایکروسافت و اپل که بیشترین سهم را در بازار فناوری را به خود اختصاص داده اند).
  • زندگی روزمره: در اکثر مواقع شما برای صرف غذا به همان ۲۰% رستوران هایی که می شناسید مراجعه می کنید.
  • مصرف دخانیات: حجم زیادی از مصرف دخانیات توسط ۲۰% افراد سیگاری صورت می گیرد (آیا شما هم یکی از این افراد هستید؟)
  • روابط: ۸۰% انرژی مثبتی که از روابط خود به دست می آورید توسط ۲۰% افرادی که می شناسید به شما می رسد.
  • تحقق اهداف: ۸۰% آثار و فوایدی که در راستای تحقق اهداف به دست می آورید از ۲۰% تلاشی است که صرف این کار کرده اید.

… و این فهرست همچنان ادامه خواهد داشت.

بکاربستن اصل ۲۰/۸۰ در زندگی ما

بهرحال، مردم به سرعت متوجه حضور عملی این قانون در تمام جنبه های زندگی خود خواهند شد. امروزه این قانون این مسئله را نشان می دهد که بدون تاکید بیش از حد بر روی معادله ۲۰/۸۰، قسمت اعظمی از دست آوردها نتیجه بخش کوچکی از اسباب و علت هاست.. اصل۲۰/۸۰ در واقع مترادف با دو موضوع است که ریچارد کخ آن را در کتاب زتدگی به شیوه ۲۰/۸۰ به خوبی عنوان کرده است:

  1. تمرکز: درک این موضوع که کمتر غنی تر است.

۲۰/۸۰ در مورد توانایی برای مشاهده تصویر کلی، تشخیص ۲۰% فعالیت هایی که واقعا از اهمیت برخوردارند و تمرکز بر روی آنهاست. تمرکز بر روی ۲۰% فعالیت های که از اهمیت بیشتری برخوردارند به جای اینکه انرژی خود را روی هر چیزی متمرکز کنید به شما اجازه خواهد داد که در زندگی به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنید بدینسان “کمتر غنی تر است”. این دقیقاً مشابه “اثربخش” بودن است که در مطلب ارباب زمان خود باشید در مورد آن صحبت شد.

برخی از جنبه های “کمتر غنی تر است” شامل این موارد است که: چگونه کارهایی را که سهم موثری در موقعیت کنونی ندارند حذف کنیم؟ چطور انرژی کمتری صرف فعالیت هایی که از ارزش کمتری برخوردارند کنیم؟ و به جای آن چگونه می توانید توجه خود را برای بسط و توسعه فعالیت هایی که شما را شادتر، آسوده تر و فراوانی بیشتر (البته نه فقط از لحاظ مالی) برای شما به ارمغان می آورند متمرکز کنید؟

       ۲٫  پیشرفت: موفقیت بیشتر با تلاش کمتر

ذهنیت رایج در جامعه ما تفکر”بیشتر با بیشتر” است، ما خودمان را با مسئولیت های متعدد احاطه کرده ایم، و فکر می کنیم همه این کارها برای یک زندگی بهتر لازم و ضروری است. برای پاسخ به تمام تقاضاهایی که از هر طرف وارد زندگی ما می شوند سعی می کنیم تلاش بیشتری به خرج دهیم. اما آیا براستی با این نوع افزایش تلاش نتایج بیشتر و بهتری نیز بدست خواهیم آورد؟ یا اینکه دست آوردی برابر و حتی کمتر خواهیم داشت؟ در آخر روز را با در حصار کارهای مهم و انجام نشده و خستگی بیشتر به انتها می رسانیم.

سلامتی ما رو به افول است، زندگی اجتماعی مان رنج آور است، و تمام درآمدی که کسب کرده ایم صرف پرداخت قبوض و بازپرداخت وام می گردد. این چنین به نظر می رسد که بابت انرژی که صرف کرده ایم در بازگشت به همان اندازه نتایج ثمربخشی به دست نیامده است.

اصل ۲۰/۸۰ به شما این اجازه را می دهد تا بیشترین ثمرات را در زندگی خود داشته باشید. وقتی دست از تلاش برای به انجام رساندن کارهایی که از اهمیت چندانی برخوردار نیستند برمی دارید، انرژی بیشتری خواهید داشت که می توانید صرف کارها مهم تر خود کنید. وقتی کارهایی را که زمان شما را به سرقت می برند و هیچ نتیجه معناداری در پی ندارند را حذف می کنید، زمان بیشتری برای مسائل مهم تر خواهید داشت.

در آخر اینکه، اصل ۲۰/۸۰ به شما این اجازه را می دهد تا نتایج بیشتری را با صرف انرژی کمتر بدست آورید. با اقدامات اندکی می توانید نتایجی خارق العاده بدست آورید. به کمک این اصل ما می توانیم با تلاش کمتر موفقیت بیشتری بدست آوریم. در قسمت بعدی در مورد ۶ تصور اشتباه که افراد درباره اصل ۲۰/۸۰ دارند و اینکه چرا نباید در برابر این اصل مقاومت کنید بحث خواهیم کرد.

 

  • ·         قسمت دوم:چرا نباید در برابر اصل ۲۰/۸۰ مقاومت کنید.
درباره محمد رضا

علاقمند به دانايي و تفكر البته نه از نوعي كه تبديل به بمب اتم براي نابودي ابناء بشر شود و نه تفكري كه منجر به نفي آفريدگار آسمانها و زمين گردد بلكه تعقلي كه در سايه لطف پروردگار انساني باشم شايسته بندگي خدا.

دیدگاه شما

*