۱۳ دیدگاه ساده برای مقابله با اهمال کاری و به انجام رساندن کارها

آیا شما یک اهمال کار هستید؟ اگر پاسخ مثبت است نگران نباشید شما تنها نیستید. اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها یک مشکل عمومی است که بین شما و کارهای در دست انجام تان قرار خواهد گرفت. به هر حال شاید از شنیدن این موضوع خوشحال شوید که تکنیک های ساده بسیاری برای اجتناب از اهمال کاری وجود دارد. در اینجا به نکته های عملی که می توانند به شما برای کشف توانایی ها و پرورش عادت های لازم برای عبور از اهمال کاری کمک کنند اشاره خواهم کرد. پس از همین امروز شروع کنید!

نکته شماره ۱- از برنامه های مدیریت فهرست کارها بطور موثر بهره ببرید

اگر خودتان را آدم اهمال کاری می دانید و به همین خاطر اغلب احساس دستپاچگی می کنید، پیاده سازی یک سیستم خوب “فهرست کارها” می تواند راه حلی باشد که به شما اجازه می دهد سر و سامانی به کارهایتان بدهید. این موضوع را به خاطر داشته باشید یک برنامه “فهرست کارها” برنامه ای است که به شما اجازه می دهد کارهایتان را به سرعت به روزرسانی کرده و افکارتان را در همان لحظه وقوع ثبت و ضبط کنید. با وجود اینکه شاید یک قلم و کاغذ برای اکثر افراد کافی باشد اما برای برخی دیگر یک دستگاه دیجیتال قابل حمل به همراه برنامه ای مثل Evernote, Remember the Milk, Things می تواند مناسب تر باشد.

نکته شماره ۲- یک سیستم سازماندهی مناسب برپا کنید

هیچ جای تعجبی نیست که شما زمانی که می دانید حداقل ۲۰ دقیقه زمان لازم است تا تمام اسناد مورد نیاز برای شروع یک پروژه را پیدا کنید کار را به تعویق بیاندازید. در عوض یک سیستم بایگانی قوی برای ایمیل ها و اسناد دیجیتالی ایجاد کنید، درست به مانند طرح های سازماندهی که برای اقلام وجود در پیرامون منزل ایجاد کرده اید. انجام این کار از ایجاد وقفه هایی که اغلب تاثیری منفی در عملکرد و بهره وری شما دارند، جلوگیری می کند.

نکته شماره ۳- تکنیک گوجه فرنگی را امتحان کنید

تکنیک گوجه فرنگی شامل کار در بازه های ۲۵ دقیقه ای و استراحت های کوتاه است. استفاده از برنامه هایی مثل Focusbooster برای نظارت بر پیشرفت خود بهره ببرید، و احتمالاً به این موضوع پی خواهید برد که کار کردن بر روی موارد کوچکتر احساس آشفتگی کمتری را در بر خواهد داشت  و به احتمال زیاد از اینکه به یک باره اقدام به انجام یک پروژه بزرگ کنید موجب بهره وری بیشتر خواهد شد.

نکته شماره ۴-  مراقب باشید زنجیر را پاره نکنید

به طور روزانه اهدافی را مشخص کنید که برای تکمیل پروژه اصلی به شما کمک خواهد کرد (به عنوان مثال، ۲۰ دقیقه تمرین ورزشی برای هر روز یا یک ساعت نوشتن) و سپس بر روی تقویمی که قبلا پرینت گرفتید اهدافی را که بدست آوردید را تیک بزنید. مشاهده یک خط طولانی از X ها که بر روی تقویم در حال رشد کردن است به شما برای اجتناب از اهمال کاری کمک شایانی خواهد کرد تا زنجیر را پاره نکنید.

نکته شماره ۵ – بهترین و پربازده ترن زمان برای انجام کار را شناسایی کنید

اگر شما جزء افرادی هستید که صبح ها تمرکز بیشتری دارند، این زمان را به بزرگترین و پیچیده ترین پروژه ها اختصاص دهید. طفره رفتن از انجام کارها تا آن زمانی که از بازدهی کمتری برخوردار هستید احتمالاً شما را به سمت اهمال کاری سوق خواهد داد

نکته شماره ۶- از کم شروع کنید و یک پایان بزرگ خلق کنید.

وقتی فهرست کارهایتان به نظر کمی پیچیده می آید، سعی کنید تعدادی از موارد جزیی که می توانید به سرعت آنها را به انجام برسانید پیدا کنید. احساس پیشرفت در انجام کارها بیشتر خواهد شد و همین، نیروی مورد نیاز برای رویارویی با تمام مواردی که در فهرست پروژه ها موجود است را به شما خواهد داد.

نکته شماره ۷- یک محیط کاملا متمرکز ایجاد کنید.

نوع محیطی که در آن بازدهی بیشتری دارید را شناسایی کنید و تا حد امکان این شرایط را در محیط کار خلق کنید. به حداقل رساندن عوامل حواسپرتی و ساختن محیط کار مناسب می تواند برای انجام ساده تر و موثرتر کارها کمک زیادی به شما کند.

نکته شماره ۸ سه کار مهمی که باید به انجام برسانید را شناسایی کنید

هر شب قبل از رفتن به رختخواب، فهرستی از ۳ کار مهمی که شدیداً لازم است روز بعد آنها را به انجام برسانید تهیه کنید. وقتی یک طرح متمرکز آماده جهت اجرا دارید به احتمال خیلی کمتری دچار اهمال کاری خواهید شد.

نکته شماره ۹ با خودتان شرط کنید.

اگر شما از این موضوع واهمه دارید که اهمال کاری باعث اجتناب از انجام به موقع (قبل از ضرب الاجل معین شده) کارهای مهم گردد، با خودتان قرار بگذارید اگر موفق به انجام وظایف مورد نظر در زمان معین نشدید مبلغی را به یکی از سازمان های خیریه اهدا کنید.

نکته شماره ۱۰- کارهای مشابه را به صورت گروهی، همراه هم انجام دهید.

مقدار زمانی که لازم است برای آماده سازی جهت هر یک از پروژه های مختلف موجود در فهرست کارها صرف کنید، پروژه ها را بزرگتر از آن چیزی که واقعاً هستند نشان می دهد. در عوض انجام گروهی از کارها به طور هم زمان، زمان لازم برای جا به جا شدن بین کارها را حذف خواهد کرد و احتمال اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها را به حداقل خواهد رساند

نکته شماره ۱۱- برای گذر از مراحل مهم پروژه پاداش در نظر بگیرید

وقتی با یک کار بسیار بزرگ روبرو می شوید، کل پروژه را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید و برای دستیابی به هر کدام از ضرب الاجل ها پاداشی در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید پاداشی که در نظر گرفته اید چیزی است که از دریافت آن به هیجان خواهید آمد (به عنوان مثال، یک کتاب تازه، بیرون رفتن برای شام) به این منظور که در حقیقت ضربه سهمگینی بر سر رفتار اهمال کارانه شما باشد.

نکته شماره  ۱۲- فیل را بخور!

همان طور که احتمالاً قبلاً شنیده اید، تنها راه برای خوردن فیل این است که آن را لقمه لقمه میل کنید! اگر نمی توانید به یک باره با کل پروژه مواجه شوید برای اجتناب از اهمال کاری و به تعویق انداختن کار یک لقمه کوچک پیدا کنید و هر چه سریعتر آن را بخورید.

نکته شماره ۱۳- بر روی استفاده از اینترنت خود نظارت داشته باشید

اگر ساعت ها وقت با ارزش خود را صرف تماشای ویدئو های سرگرم کننده یوتیوب و یا گشت و گذار بی هدف در فضای مجازی می کنید می توانید این رفتار اهمال کارانه را با نظارت بر فعالیت های اینترنتی تان به کمک نرم افزارهایی مثل RescueTime  یا LeechBlock اصلاح کنید.

نکات بیشماری است که می تواند برای توقف اهمال کاری بدست آوردن دوباره احترام به خود به شما کمک کنند.

درباره محمد رضا

علاقمند به دانايي و تفكر البته نه از نوعي كه تبديل به بمب اتم براي نابودي ابناء بشر شود و نه تفكري كه منجر به نفي آفريدگار آسمانها و زمين گردد بلكه تعقلي كه در سايه لطف پروردگار انساني باشم شايسته بندگي خدا.

دیدگاه شما

*