آیا برای دستیابی به اهداف بلند مدت حاضر به قربانی کردن خوشی های موقت خود هستید.

اکثر ما از کارهایی که لازم است انجام دهیم تا به اهداف خود جامه عمل بپوشانیم آگاهی داریم. اما همچنان هیچ کاری نمی کنیم. (عمق فاجعه) خوب به جای آن روزی پنجاه بار ایمیل چک می کنیم. بدون هیچ هدف خاصی مشغول گشت و گذار در اینترنت هستیم. در حال تماشای تلویزیون، فیلم یا مشغول بازی های کامپیوتری یا درحال چت کردن با دوستان هستیم. به جای تلاشی سازنده برای دستیابی به اهداف دائما مشغول اینگونه کارها هستیم.

به این خاطر این فعالیت ها را انجام می دهیم که نسبت به وظایف کاری از لذت بیشتری برخوردارند. این ها کارهای ساده ای هستند که هیچ گونه ریسک و احتمال شکستی به همراه ندارند. برای گشت و گذار در اینترنت لازم نیست تلاش زیادی انجام دهید. فقط کافیست از این گشت و گذار لذت ببرید. چه کسی می داند شاید حتی چیزهای با ارزشی هم بیاموزید.

ولی معمولا اینگونه نیست.

اینگونه فعالیت ها نوعی وقت تلف کردن تعمدی هستند، کارهایی که بعضا انجام می دهیم برای اینکه روز خود را سریع تر بگذرانیم. برای اینکه کار کردن سخت و گاهی دردناک است. ابهامات زیادی وجود دارد. اگر توجهی به این موضوع نکنیم و در مسیر درستی حرکت نکنیم تمام وقت و انرژی ما در طول روز به هدر خواهد رفت.

بهانه تراشی برای این که چرا اینها مسائل مهمی نیستند کار ساده ای است. وقت تلف کردن و تسلیم وسوسه شدن نیز کار ساده ای است. من هم زمانی که در حال نوشتن این مطلب بودم دائم در فکر چک کردن ایمیل، باز کردن گوگل ریدر، یا چک کردن آمار ورودی امروز سایت بودم.

با انجام اینگونه فعالیت ها هیچ فایده ای نصیب شما نخواهد شد، ولی این ها ساده تر از تلاشی منسجم در بیان افکار است. این ها چیزهایی هستند که به آنها تکیه می کنیم، چیزهایی که زمانی که قصد فرار از کارهای مهم داریم انجام می دهیم.

اتلاف وقت نوعی رفتار اعتیاد گونه است. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، عذر و بهانه های بیشتری برای انجام این کار خواهید آورد بنابراین به انجام آن ادامه خواهید داد.

اخیرا خیلی به این موضوع فکر کردم که زمان خودم را چگونه سپری می کنم. همانطور که فعالیت های خودم را بررسی کردم، به این مسئله پی بردم که دائما تصمیماتی می گیرم که مانع موفقیتم می شوند. ما به اتلاف وقت عادت کرده ایم و همین طور روز خود را سپری می کنیم و معمولا فراموش می کنیم که این یک انتخاب آگاهانه است.

اما آگاهی از این موضوع باعث خواهد شد که نسبت به آن خوش بین باشم. تشخیص ضعف ها اولین قدم در راستای برطرف کردن آنهاست. این باغث خواهد شد هر زمان که توسط یکی از این وقت تلف کن های وسوسه انگیز مواجه شدم این موضوع را درک کنم که با این کار تنها به خودم صدمه می زنم و هیچ ثمری برای من نخواهد داشت. و ناگهان این وسوسه ها دیگر به همان اندازه که قبلا نیرومند به نظر می رسیدند نیستند.

مهارتی که لازم است کسب کرده و بر آن تسلط پیدا کنید توانایی به تاخیر انداختن لذت و خوشی است. یعنی استقامت در برابر لذت های کوتاه مدت در راستای تحقق اهداف بلند مدت. اگر توان مقاومت در برابر لذت های کوتاه مدت را نداشته باشید، هرگز نخواهید توانست کاری را که برای رسیدن به اهداف بلند مدت لازم است را به انجام برسانید.

کار ساده ای نیست. اکثر ما درگیر عادت های ناپسندی هستیم که حتی از وجودشان نیز بی خبریم. لازم است تا درباره خواسته های واقعی خود بیاندیشید. آیا تمایل دارید بزرگترین رویاهای خود را قربانی لذت و رضایتی موقتی کنید؟؟؟

من که حاضر نیستم.

از این لحظه به بعد تلاشی هماهنگ به خرج می دهم تا خوشی های زودگذر را برای دستیابی به اهداف بلند مدت به تاخیر بیاندازم در آغار کار راحتی نخواهد بود، اما آگاهی از این موضوع که هر کاری که انجام می دهم مرا به موفقیت نزدیک تر می کند، گذشتن از خوشی های زودگذر را برای من راحت تر خواهد کرد.

درباره محمد رضا

علاقمند به دانايي و تفكر البته نه از نوعي كه تبديل به بمب اتم براي نابودي ابناء بشر شود و نه تفكري كه منجر به نفي آفريدگار آسمانها و زمين گردد بلكه تعقلي كه در سايه لطف پروردگار انساني باشم شايسته بندگي خدا.

دیدگاه شما

*