۵ راه برای تغییر ذائقه جوانه های چشایی و تغذیه سالم تر

داشتن یک برنامه غذایی سالم برای ما دشوار است؛ چرا که بردۀ جوانه های چشاییمان هستیم. زبان ما مانند یک دیکتاتور کوچک عمل می کند و تمام خوراکی هایی را می خواهد که شامل شکر، شکلات، چربی، کره، خامه و … باشند. ولی چرا بدن ما خوراکی هایی را می طلبد که باید در خوردن آن ها اعتدال را رعایت کنیم؟ چرا خوردن سبزیجات خام و پخته شده و سالم چنین احساس خوبی به ما نمی دهند؟ راهکار لذت بردن از غذاهای سالم چیست؟

در این متن به ۵ راهکار ساده برای تغییر ذائقۀ جوانه های چشایی و لذت بردن از طعم سبزیجات بیان می شود:

۱- نمک و ادویه جات را کنار بگذارید

اینکه بتوانید با استفاده از ادویه جات مختلف غذاهای خوشمزه تهیه کنید عالیست. اما سبزیجات و یا سالاد ها به تنهایی بی مزه نیستند و حتماً نباید به آن ها ادویه و نمک اضافه کرد. ولی اگر معتقدید که غذاها بدون این افزودنی ها طعم ندارند، یعنی جوانه های چشاییتان کارکرد مناسبی ندارند.

برای اینکه طعم اُرگانیک خوراکی ها و نوشیدنی ها را بچشید؛ بهتر است آن ها را بدون نمک، ادویه جات و سایر افزودنی ها میل نمایید.

۲- غذاها را زیاد نپزید

پختن بیش از حد سبزیجات علاوه بر اینکه میزان ویتامین های موجود در آن ها را کاهش می دهد؛ موجب می شود تا نرم و بَد شکل شوند. زمانی که سبزیجات به میزان کمی بخار پز شوند و درخشان باقی بمانند؛ بیشترین طعم را دارند و سالم ترند. کیفیتِ بافت و بوی سبزیجات پخته شده عواملی تأثیر گذار در طعم آن هاست، که با بخار پز کردن حفظ می شوند.

۳- هر نوع از سبزیجات را به تنهایی میل کنید

این یک قانون نیست اما در صورتی که رعایت شود طعم واقعی هر نوع از سبزیجات را که شاید تا کنون به آن توجه نکرده باشید، در می یابید. این کار را می توانید با سبزیجاتی که معمولاً به تنهایی خورده نمی شوند مانند کاهو، نیز امتحان کنید.

 ۴- زمانی که سالاد و یا مخلوط سبزیجات میل می کنید سعی کنید طعم هر یک از مواد را بصورت جداگانه در ذهنتان تشخیص دهید

حس کردن طعم هر یک از مواد تشکیل دهنده غذا سبب می شود تا از غذا خوردن، لذت بیشتری ببرید. همچنین می توانید آشپز بهتری باشید.

 ۵- چشمانتان را ببندید و نوع سبزیجاتی را که می خورید؛ حدس بزنید

هنگامی که سبزی خوردن میل می کنید؛ سعی کنید با چشیدن هر سبزی، نوع آن را تشخیص دهید. مزه هایی که دوست ندارید و آن هایی را که ترجیح می دهید انتخاب کنید.

 جوانه های چشایی شما تنها، گیرندۀ طعم های متفاوتی هستند که در مواد غذایی مختلف وجود دارد و زمانی که جوانه های چشاییتان را تعلیم می دهید؛ در واقع ذهنتان را آموزش می دهید. حواس پنجگانه با تعلیم و تمرین قوی تر می شوند، حس چشایی نیز یک استثنا نیست. تعلیم جوانه های چشاییتان کمک می کند تا بتوانید تغذیۀ سالم تری داشته باشید. و چه خوب است که غذایتان علاوه بر سالم بودن به نظرتان خوشمزه و دلچسب نیز باشد.

ارسال شده توسط: بنفشه

دیدگاه شما

*